امور زیربناییراه و ساختمان

شرکت‌های استارت‌آپی انرژی توسعه یابد/ در پرداخت یارانه، رفتار متفاوتی داشته باشیم

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای این موضوع را در این بخش هم دنبال می‌کنیم و ثبت‌نام‌ها برای ماشین‌های سنگین صورت گرفته است و شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از ناوگان جاده‌ای هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه ملی اطلاعات انرژی در ساختمان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته اهتمام ویژه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته گفت: هم در بحث ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و هم ریلی بهینه‌سازی مصرف سوخت را به اجرا رسانده‌ایم و یکی از اقدامات مهم در این زمینه تبدیل دیزل‌های قطار به سوخت ال ان جی بود و بحث کاهش مصرف سوخت را با حرکت پرشتاب‌تری در بحث نوسازی ناوگان ریلی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به کاهش مصرف انرژی در بخش جاده‌ای گفت: با اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای این موضوع را در این بخش هم دنبال می‌کنیم و ثبت‌نام‌ها برای ماشین‌های سنگین صورت گرفته است و شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از ناوگان جاده‌ای هستیم.

اسلامی با بیان اینکه نقش انرژی در ساختمان موضوع حائز اهمیتی است، گفت:‌ وزارت نفت و وزارت راه و سایر نهادها متعهدانه بحث کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان را دنبال می‌کنند و آخرین ویرایش مبحث ۱۹ را هم منتشر کردیم که البته موضوع مهم این است که در فرآیند اجرایی بتوانیم آن را مستقر کنیم و گرنه عملا یک اقدام نمایشی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث مصرف بهینه انرژی در ساختمان سه اقدام را دنبال می‌کنیم اول نشر مقررات و آموزش است و از وزیر علوم درخواست کردیم مقررات مربوط به ساختمان‌ها را در دانشگاه برای آموزش مهندسان منتشر سازد.

وی افزود: موضوع دیگر استفاده از مصالح و لوازمی است که باید بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را دنبال کند و نکته مهم دیگر دانش ساخت است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود و همچنین تمام این موضوعات باید توسط سازندگان ذی‌صلاح به خدمت گرفته شود.

اسلامی تاکید کرد: اگر این موضوع با برچسب‌های انرژی دنبال شود می‌توانیم در بحث پرداخت یارانه رفتار متفاوتی با افراد پرمصرف و کم مصرف داشته باشیم همچنین در این مرحله می‌توان بیمه را هم متصل کرد.

اسلامی ادامه داد: تمام این عوامل باعث می‌شود تا یک کشور پاک با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم.

همچنین در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع مهم ورود جوانان و شرکت‌های استارت آپی به حوزه انرژی است، گفت: تا زمانی که این مبحث به بحث تجاری تبدیل نشود نمی‌توان آن را جلو برد.

وی گفت: در این حوزه باید توسعه شرکت‌های استارت‌آپی را دنبال کرد و با نوآوری که این شرکت‌ها ایجاد می‌کنند می‌توان رشد اقتصادی را دنبال کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا