بانک و بیمهطلا و ارز

دلار در مقابل رقبا بالا رفت

ارزهای اروپایی و آسیایی عقبگرد زیادی مقابل دلار داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، فضای ریسک بر سر بازارهای ارز بیش از پیش تشدید شده است. معامله گران نگران اند فضای تنش بین آمریکا و شرکای تجاری بزرگش تا پیش از انتخابات روی دور تند افزایشی باشد و این مساله بیش از پیش فشار روی اقتصاد جهانی را که به دلیل کرونا با مشکلات زیادی روبروست، تشدید کند. 

دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا در پاسخ به رای سازمان تجارت جهانی به سود اروپا تهدید کرده است که اگر اروپا اقدام به چنین کاری کند، آمریکا سخت تر به این اقدام پاسخ متقابل خواهد داد و وی مطمین است که اروپایی ها خواهان چنین وضعی نیستند. پیش تر سازمان تجارت جهانی پس از اعمال تعرفه آمریکا روی برخی از محصولات اروپایی نظیر هواپیما به اتحادیه اروپا اجازه داده بود تا روی واردات کالاهایی به ارزش چهار میلیارد دلار از آمریکا تعرفه اضافی وضع کند.

برونو لومر- وزیر دارایی فرانسه – از کشورهای اروپایی خواسته است تا موضع واحدی در برابر این مساله اتخاذ کنند.  

اولاف شولتس- وزیر دارایی آلمان – نیز خواهان همبستگی بیشتر اروپایی ها شده و گفته است که در صورت وحدت رویه، کشورهای اروپایی می توانند تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲، میزان تولیدات ناخالص داخلی خود را به سطوح قبل از بحران کرونا برسانند.  

تنش ها بین چین و آمریکا نیز مجددا بالا گرفته و بلومبرگ از احتمال تحریم غول های پرداختی چین یعنی علی پی و وی چت پی توسط آمریکا به دلیل آنچه نگرانی های امنیتی خوانده شده است، خبر داد. وزارت خارجه چین در واکنش به این خبر گفته است آمریکا با مفهوم امنیت ملی بازی می کند تا سیاست های خود را تحمیل کند و ارتش چین نیز در هشداری به آمریکا اعلام کرده است دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد. 

پیش تر نیز وزیر امور خارجه چین خواستار تشکیل جبهه واحد کشورهای آسیای شرقی در برابر توسعه طلبی های آمریکا شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته است که دوران ابرقدرتی آمریکا به سر آمده است. چین و آمریکا هنوز نتوانسته اند به توافقی برای از سرگیری مذاکرات تجاری خود برسند و تعهدات دوطرف در قالب فاز نخست توافق تجاری نیز هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

ابتلا به کرونا همزمان با شروع فصل سرما در بسیاری از کشورهای جهان به سطح نگران کننده ای رسیده و این مساله باعث بازگشت برخی از محدودیت ها شده است. وضعیت به ویژه در اروپا هشدارآمیز است و فعالان بازار نگران اند ضربه دیگری به پیکر کم جان اقتصاد این کشورها وارد شود. لهستان، مجارستان و جمهوری چک از رکوردشکنی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا خبر داده اند و در ورشو- ساعت مجاز برای حضور مردم در فروشگاه ها محدود شده است.  

در آلمان، آنگلا مرکل- صدراعظم این کشور در نشستی مشترک با شهرداران ۱۱ شهر بزرگ این کشور اعمال محدودیت ها در صورت شیوع بیشتر بیماری را بررسی کرده است. در اسپانیا نیز با افزایش شمار مبتلایان، شهر مادرید به طور کامل قرنطینه شد. احتمال وقوع قرنطینه های مشابه در انگلیس نیز وجود دارد.  تاکنون شهر لیورپول در انگلیس که بدترین وضعیت را از نظر شیوع کرونا دارد به طور کامل قرنطینه شده است. 

تاکنون بیش از ۳۹ میلیون و ۶۵ هزار و ۲۳۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲۲ هزار و ۴۱۸ نفر، برزیل با ۱۵۱ هزار و ۹۷۱ نفر، هند با ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ نفر، مکزیک با ۸۴ هزار و ۸۹۸ نفر و انگلیس با ۴۳ هزار و ۲۹۳ نفر بوده است.

با نزدیک شدن به موعد برگزاری زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حساسیت معامله گران نسبت به تحولات سیاسی و انتخاباتی در این کشور نیز بیشتر شده است. تمایل دموکرات ها به اعمال سیاست های محرک در مقیاس بسیار بزرگ در تضاد با چیزی است که جمهوری خواهان در نظر دارند. دموکرات ها به صورت کلی خواهان افزایش مستقیم عرضه پول به شکل یارانه، تزریق نقدینگی به بازار  و وام هستند در صورتی که جمهوری خواهان تقویت توان مالی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق غیرمستقیم نظیر کاهش نرخ مالیاتی را دنبال می کنند.  

تحولات اخیر اقتصاد آمریکا باعث شده است تا بازار اوراق قرضه این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و این عملکرد به بازار ارز نیز منتقل شود. بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری که یکی از دماسنج های معامله گران برای پیش بینی اوضاع در ماه های آتی است از ماه آگوست تاکنون نتوانسته است از حبس کانال ۱.۷ درصدی خارج شود و اکنون با بن بست ایجاد شده در گفتگوهای بین دولت ترامپ و کنگره بر سر لایحه حمایتی جدید، این اوراق بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته اند.  

آمارهای منتشر شده از وضعیت تجاری آمریکا نشان دهنده آن است که کسری تجاری این کشور در ماه آگوست با افزایشی ۵.۹ درصدی همراه شده و به ۶۷.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، بالاترین کسری تجاری ثبت شده آمریکا طی ۱۴ سال اخیر بوده است. از سوی دیگر چین نیز اعلام کرده است که میزان صادرات و وادرات این کشور در ماه سپتامبر رکوردشکنی کرده و واردات و صادرات این کشور طی این ماه به ترتیب ۱۳.۲ درصد و ۹.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. چین کماکان تراز تجاری مثبت خود را با آمریکا حفظ و ۳۰.۷۵ میلیارد دلار بیشتر از واردات، به آمریکا صادرات داشته است.  

متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید که این نرخ تورم،  بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۹ ماهه اخیر بوده است.  در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد.

نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو – گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.   

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۱.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۶ درصد پایین رفت و با عقب نشینی به کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۶ درصد افزایش به ۱۰۵.۴۷۶  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۲۵ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا