انرژی

افزایش مصرف نفت در دنیا

شیوع ویروس کرونا و افزایش موارد ابتدا به این ویروس هرچند در ابتدا موجب کاهش جدی مصرف نفت شده بود اما اکنون با گذشت نزدیک به یکسال و همزیستی دنیا با این ویروس میزان مصرف نفت کمی افزایش یافته و همین مساله اوپک پلاس را ترغیب به افزایش تولید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تصمیم اوپک پلاس در شرایطی است که آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که دورنمای نفت به دلیل افت تقاضا در دوران کرونا شکننده مانده و برنامه اوپک پلاس برای افزایش تولید از سال آینده، توازن بازارهای جهانی را در وضعیت حساسی قرار می دهد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد این ریسک وجود دارد که احیای تقاضا به دلیل افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها متوقف شود. همزمان بازارها هم عرضه بیشتری در ژانویه دریافت خواهند کرد زیرا اوپک و متحدانش قرار است محدودیت عرضه ای که از ماه مه آغاز کرده اند را تسهیل کنند. هنگامی که شیرهای نفت این تولیدکنندگان باز شود، بازار فضای محدودی برای جذب نفت بیشتر خواهد داشت.

همچنین بخوانید

تسریع افزایش ابتلا به ویروس کرونا باعث شده بسیاری در بازار این پرسش را مطرح کنند که آیا اوپک و متحدانش از ژانویه تولیدشان را افزایش خواهند داد یا خیر. به گفته نمایندگان اوپک، تولیدکنندگان در داخل این گروه هم تردیدهایی دارند. با این حال، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز سه شنبه گفت: فعلا برنامه اوپک پلاس افزایش تولید طبق توافق اولیه است.

تقاضا برای نفت افزایش یافته است

در این رابطه مرتصی بهروزی فر  کارشناس ارشد انرژی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه قطعا تا زمانی که درمان قطعی برای کرونا یافت نشود، بازار جهانی نفت به شرایط  سابق باز نخواهد گشت، گفت: میلیون ها شغل در کشورهای مختلف از جمله ایرران با رکود مواجه شده است، در بخش گردشگری، حمل و نقل و سایر ئبخش با کاهش تقاضای نفت مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تا بازگشت شرایط به روال عادی شاهد بهبود وضعیت بازار نفت نخواهیم بود، تصریح کرد: این مساله را نیز باید درنظر گرفت که حدود یک سال است که دنیا با کرونا دست و پنجه نرم می کند و یک نوعی هم زیستی با کرونا در دنیا به وجود آمده است.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی حتی آمریکا نیز به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا نمی تواند قرنطینه دائمی را ایجاد کند به همین دلیل مردم با کرونا تعامل پیدا کرده اند و پذیرفته اند که این بیماری مدتی همراه دنیا خواهد بود، به نظر می رسد که همین شرایط و توسعه فعالیت های اقتصادی میزان مصرف نفت را افزایش داده است.

بهروزی فر  با اشاره تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت، اظهار کرد: اوضوع فعلی این استدلال را برای اوپک پلاس به وجود آورده که می تواند بخشی از کاهش را بازگرداند و افزایش تولید داشته باشد این مساله را نیز باید درنظر داشت که محور اوپک پلاس  روسیه و عربستان است و این دو کشور به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند.

وی با بیان اینکه اگر این تصور ایجاد شود که بازار با افزایش تقاضا مواجه خواهد بود نشست دیگری برگزار خواهند کرد و در مورد میزان افزایش تولید مذاکره خواهد شد، گفت: دور از ذهن است که مجدد کاهش تولید به میزان سابق به وجود آید چراکه عربستان و روسیه به شدت نیازمند درآمدهای نفتی هستند.

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط موجود بازار نفت امکان تغییر رویه مصرف و کاهش تقاضا حتی پس از رفع کامل بحران کرونا در جهان وجود دارد، اظهار کرد: این اتفاق حتما محقق می شود اما نه در طول یک سال و دوسال بلکه پیش بینی می شود طی ۱۰ سال آینده نفت و گاز توسط انرژی های تجدیدپذیر جایگزین شود.

بهروزی فر افزود: این فرایند تا جایی خواهد رفت که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به شدت اقتصادی خواهد شد و حتی اگر ۱۰ سال گذشته را مشاهده کنید در میابید که استفاده از انرژی خورشیدی بسیار به صرفه تر شده است، این روال نیز ادامه خواهد یافت اما اینکه تصور شود طی یک سال نفت از بازار جهانی حذف خواهد شد امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اگر یک درمان قطعی برای کرونا به وجود آید قطعا در کوتاه مدت مصرف نفت همچون سابق می شود، گفت: بهبود وضعیت اقتصادی کمی زمان بر خواهد بود اما در طی ۶ ماه میزان مصرف به حالت سابق باز خواهد گشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا