انرژی

وعده اوپک مانع سقوط شدید قیمت نفت شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا و اروپا که نگرانیها نسبت به دورنمای تقاضا را تشدید کرد، با اندکی کاهش بسته شد اما تحت تاثیر وعده های اوپک پلاس توانست عملکرد هفتگی مطلوبی را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در شرکت OANDA در گزارشی نوشت: به نظر می رسد اوپک و متحدانش به بازارها اطمینان داده اند که بازار نفت را به سوی توازن هدایت می کنند.

قیمتهای نفت از اظهارات عربستان سعودی و روسیه که بار دیگر بر پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس تاکید کردند، اندکی حمایت یافتند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اواسط هفته گذشته درباره همکاری دوجانبه شامل همکاری در قالب گروه اوپک پلاس گفت و گو کرده و خواستار پایبندی کشورهای گروه به توافق کاهش تولید شده بود.

همچنین بخوانید

پائولا رودریگز ماسیو، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت در شرکت ریستاد انرژی در این باره اظهار کرد: اظهارات اخیر مقامات این دو کشور انتظارات بازار نسبت به اقدامات بیشتر اوپک پلاس برای پرداختن به مسئله پایبندی کمتر برخی از اعضایش یا ارزیابی مجدد طرح افزایش تولید از ژانویه را بالا برد. اگر معلوم شود این انتظارات بیهوده بوده است، قیمتها پس از نشست آتی کمیته نظارتی مشترک اوپک پلاس ممکن است دوباره نزول کنند.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که بر پایبندی اعضا بر توافق کاهش تولید نظارت می کند، قرار است روز دوشنبه برگزار شود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر هشت سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۴۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۰.۷ درصد افزایش نشان داد.

بهای نفت برنت برای تحویل در دسامبر ۲۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۴۲ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۰.۲ درصد افزایش ثبت کرد.

مویا هشدار داد احیای تولید نفت لیبی وضعیت بخش عرضه را پیچیده کرده است. بلومبرگ روز پنج شنبه گزارش کرده بود که تولید لیبی پس از بازگشایی ماه گذشته تاسیسات نفتی این کشور که از ژانویه تحت محاصره نیروهای ارتش ملی لیبی قرار گرفته بود، به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز صعود کرده است.

در این بین، مارشال گیتلر، مدیر تحقیقات سرمایه گذاری در گروه بی دی سوییس در یادداشتی نوشت: بازار نگران افزایش تدابیر قرنطینه در اروپا و تاثیر منفی آن بر تقاضاست. آمار جابجایی نشان می دهد که سفر به ۶۰ درصد سطح پیش از شیوع پاندمی در اروپا بهبود پیدا کرده و با محدودیتهای سخت گیرانه جدید کشورهای متعدد اروپایی، مجددا لطمه خواهد دید.

آماری که روز جمعه در آمریکا منتشر شد نشان داد که تولید صنعتی این کشور در سپتامبر ۰.۶ درصد کاهش داشته که برخلاف انتظار اقتصاددانانی بود که رشد مستمر را پیش بینی کرده بودند.

قیمت نفت در طول معاملات روز چهارشنبه سقوط چشمگیری پیدا کرده بود اما نهایتا در واکنش به آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که کاهش هفتگی ذخایر نفت، بنزین و سوختهای دیگر آمریکا را نشان داد،  با کاهش محدودی بسته شد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، قیمتها روز جمعه به گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای چهارمین هفته متوالی رشد کرده است، واکنش چندانی نشان ندادند. شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته ۱۲ حلقه افزایش یافت و به ۲۰۵ حلقه رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا