اقتصاد کلان

تلاش آمریکا برای زمین زدن یوآن

بلومبرگ از احتمال تحریم دو اپلیکیشن پرداخت محبوب چینی توسط آمریکا خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، برخی از منابع خبری از احتمال اعمال ممنوعیت بر روی فعالیت اپلیکیشن های پرداخت چینی نظیر علی پی و وی چت پی خبر داده اند. آمریکایی ها ادعا کرده اند این اپلیکیشن ها باعث نگرانی امنیتی هستند و آن ها اطلاعات کاربران خود را در اختیار مقامات چینی قرار می دهند.

به گفته بلومبرگ، ممکن است این اپلیکیشن ها با ممنوعیت های مشابه وی چت و تیک تاک مواجه شوند یا به طور کامل در فهرست تحریم های ثانویه آمریکا قرار گیرند. 

همچنین بخوانید

علی پی و وی چت پی سلطه بالایی در بازار پرداخت داخلی چین دارند و تقریبا از هر پنج تراکنش موبایلی در چین، چهار تراکنش به وسیله این اپلیکیشن ها صورت می گیرد. دو صورتی که این دو برنامه توسط آمریکا تحریم شوند پرداخت های دلاری با استفاده از این دو برنامه دچار اختلالات جدی می شود. 

لیو دیان- محقق مرکز مطالعات مالی دانشگاه رن مین – گفت: هدف اصلی آمریکا از تحت فشار قرار دادن برنامه های پرداختی چینی این است که از گسترش روزافزون این برنامه ها در سطح جهان جلوگیری کند. با افزایش شمار گرشگران چینی در شرق آسیا، اروپا و آمریکا، میزان استفاده از این برنامه ها در خارج از چین به سرعت رو به افزایش است و این برنامه ها می توانند به طور مستقیم از جهانی شدن یوان حمایت کنند. مهم تر از همه اینکه اطلاعات مالی کاربران در خارج نیز در اختیار علی پی و وی چت پی قرار می گیرد. 

در صورت تحریم علی پی، تکلیف سرمایه گذاران آمریکایی مشخص نخواهد بود، چرا که تنها در سال ۲۰۱۸ صندوق ها سرمایه گذاری آمریکایی حدود نیم میلیارد دلار در سهام این شرکت در بورس آمریکا سرمایه گذاری کرده بودند. یک مساله قطعی این خواهد بود که تحریم این دو شرکت کلاف روابط چین و آمریکا را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد و ممکن است چین تجارت ۷۰ میلیارد دلاری پنج بانک بزرگ آمریکایی در این کشور را هدف قرار دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا