ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چند راهکار برای حفاظت از حریم خصوصی در فضای مجازی

یک کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به جاسوسی و سرقت اطلاعات کاربران اینترنت، گفت: هرچند ممکن است اطلاعاتی که از این طریق در معرض خطر هستند، حساس و حیاتی نباشند، با این حال از دیدگاه امنیت دیجیتال تهدید به حساب می‌آیند اما برای محافظت از اطلاعات می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد.

تعاریف حریم خصوصی با توجه به جوامع متفاوت است. این روزها هک شدن شبکه‌های اجتماعی بسیار رواج پیدا کرده است. علی‌اصغر زارعی -کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی- در گفت‌وگو با ایسنا برای محافظت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی در دنیای مجازی چند راهکار توصیه کرد.

وی با بیان اینکه لازم است کوکی‌ها را غیرفعال کنید، ‌ افزود: از کوکی‌ها برای به یاد آوردن اطلاعاتی مانند موارد موجود در سبد خ۱رید آنلاین، شناسه کاربری، ‌ رمزهای عبور و موارد دیگر در مرورگرها استفاده می‌شود. وب‌سایت‌های امن‌تر معمولا از کوکی‌های ایمن‌تری برخوردار هستند. اما در برخی از سایت‌ها کوکی‌ها رمزگذاری‌شده‌ هستند. شما می‌توانید با محدود یا مسدود کردن کامل آنها، سطح امنیتی خود را ارتقا دهید.

همچنین بخوانید

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به استفاده از یک پنجره خصوصی بیان کرد: بیشتر مرورگرها از جمله فایرفاکس، کروم و سافاری پنجره مرور خصوصی را ارائه می‌دهند. استفاده از این امکان به مرورگر شما می‌گوید که سابقه مرور شما را ذخیره نکند و اگر کسی به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کند، امکان بررسی فعالیت‌های شما را نخواهد داشت. هنگامی که از پنجره خصوصی استفاده می‌کنید مرورگر، داده یا فعالیت شما را ذخیره نمی‌کند اما وب‌سایت بازدیدشده یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما همچنان فعالیت شما را مشاهده می‌کند، بنابراین این یک محافظت کامل از اطلاعات شماست.

زارعی با بیان اینکه گزینه‌های کمی برای جست‌وجوگر مبتنی‌بر حریم خصوصی وجود دارد، افزود: این سرویس متفاوت از موتورهای جست‌وجوی متداول مانند گوگل یا یاهو کار می‌کند، زیرا مدل تجاری آنها کاملا متفاوت است. بسیاری از آنها به جای فروش اطلاعات کاربران خود به تبلیغات موجود در نتایج جست‌وجو متکی هستند. گزینه‌های مناسب برای موتورهای‌ جست‌وجو با محوریت حفظ حریم خصوصی عبارتند از Duck Duck Go، Start Page،  Search Encrypt، Wolfarm Alpha.

وی با اشاره به استفاده از مرورگرهای رمزگذاری‌شده بیان کرد: بعضی از مرورگرها سطح امنیت و رمزگذاری دیتا برای کاربران را به بالاترین درجه ممکن رسانده‌اند. این مرورگرها بسیاری از امکانات غیرضروری که در مرورگرهای دیگر ارائه شده را در راستای وب‌گری امن حذف کرده‌اند که می‌توان از مرورگرهای رمزگذاری‌شده به Tor، Brave و Epcrazy Browser اشاره کرد.

این کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعات با اشاره به استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی گفت: شبکه خصوصی مجازی یا VPN به شما این امکان را می‌دهد که از طریق یک سرور از راه دور یا مجازی به اینترنت متصل شوید. در نتیجه داده‌های ارسال‌شده بین دستگاه‌ شما و این سرور به‌صورت رمزگذاری‌شده است. وی‌پی‌ان‌ها را از منابع معتبر و امن مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور دریافت کنید. استفاده از VPN های غیرمعتبر نه تنها امنیت شما را ارتقا نمی‌دهد بلکه تمام فعالیت شما را زیر نظر گرفته و امنیت شما را به خطر می‌اندازد.

زارعی درباره تست نشت DNS اظهار کرد: وقتی که کاربر از VPN استفاده می‌کند، حتی اگر آدرس IP مخفی باشد، هنوز هم می‌توان از طریق ترافیک DNS سرنخی از هویت کاربر پیدا کرد زیرا DNS آدرس وب قابل خواندن را به آدرس IP‌ تبدیل و کامپیوتر آن را درک می‌کند. اگر اطلاعات مربوط به این فرآیند فاش شود، اطلاعات مرورگر نیز فاش می‌شود. خوشبختانه ابزاری وجود دارد که می‌گوید داده‌های شما فاش شده است یا خبر. سایت DNSLeakTest.com را امتحان کنید آیا اتصال شما واقعن امن است یا خیر.

وی با بیان اینکه مرورگرهای وب یکی از آسیب‌پذیرترین ابزارهایی هستند که حریم خصوصی شما را تهدید می‌کنند، گفت: با وجود این حتی PDF ها نیز می‌توانند شما را در معرض خطراتی مانند جاسوسی و سرقت اطلاعات قرار دهند. با استفاده از VPN و مرورگرهای دارای قابلیت رمزگذاری می‌توانید تا حدود زیادی از تهدیدات سایبری به دور باشید. هرچند ممکن است اطلاعاتی که از این طریق در معرض خطر هستند، حساس و حیاتی نباشند، با این حال از دیدگاه امنیت دیجیتال تهدید به حساب می‌آیند و شما با استفاده از ماشین مجازی می‌توانید همین میزان از تهدیدات را نیز از بین ببرید.

این کارشناس فناوری اطلاعات درباره ماشین مجازی توضیح داد: ماشین‌های مجازی عملکردی مانند سیستم‌های عامل دارند. یعنی گویا شما روی کامپیوتر خود علاوه بر ویندوز، یک سیستم عمل دیگر هم دارید. اگر یک فایل مشکوک باشد آن را با ماشین مجازی دانلود کنید، ارتباط اینترنتی خود را قطع کنید و سپس فایل را باز کنید. این کار باعث می‌شود حتی درصورتی که این فایل آسیب‌رسان باشد، به کامپیوتر آسیبی وارد نشود. سرویس‌های Virtualbox  و Vmware دو سرویس قابل اعتماد و رایگان هستند که می‌توان به راحتی از آنها به‌عنوان ماشین مجازی استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا