انرژی

طلای سیاه در مسیر صعود یا نزول؟

بازار طلای سیاه این روزها شرایط متعادلی ندارد و با هر تصمیم و جرقه ای اتفاقات جدیدی در آن رخ می دهد، کارشناسان نیز بر این باورند که اصلاح قیمت در این بازار متاثر از عوامل متعددی همچون شیوع بیماری کرونا، تصمیم اوپک پلاس و به طور کلی تقاضا دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بزرگترین شرکتهای بازرگانی نفت جهان شامل ویتول، ترافیگورا و گانوور پیش بینی کردند روند احیای تقاضا برای نفت به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا آهسته خواهد شد و قیمت نفت در اکتبر سال آینده به ۵۰ دلار یا بالاتر صعود می کند. این در شرایطی است که بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه تحت تاثیر وضع محدودیتهای جدید از سوی اقتصادهای اروپایی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و ابهامات فزاینده نسبت به دورنمای رشد اقتصادی و احیای تقاضا برای سوخت، ۱.۶ درصد نزول کرد و به ۴۲ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول در اظهاراتی در مجمع انرژی اینتلیجنس پیش بینی کرد که قیمت نفت در اکتبر سال ۲۰۲۱ به ۵۵ دلار در هر بشکه می رسد، در حالی که جرمی وایر، مدیرعامل ترافیگورا قیمت نفت را ۵۲ دلار و توربیورن تورنکوئیست، مدیرعامل شرکت گانور ۵۰ دلار پیش بینی کردند.

همچنین بخوانید

این مدیران همچنین اظهار کردند که تقاضا در اروپا و آمریکا احتمالا به پیک خود رسیده است، با این حال آنها انتظار دارند تقاضای بسیار قوی برای نفت و سایر کالاها از سوی چین وجود داشته باشد که به نظر می رسد اقتصادش از بحران پاندمی قویتر خارج شده است.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل ویتول گفت: احیای تقاضا در نیمکره شمالی، در اروپا و آمریکا، حداقل تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ که احتمالا تا آن زمان واکسنی برای کووید ۱۹ تولید می شود، کند خواهد بود. با این حال تقاضای آسیا به استثنای تقاضا برای سوخت جت تا پایان امسال به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بهبود پیدا می کند.

به گفته وی کاهش عظیم سرمایه گذاری در تولید نفت احتمالا باعث خواهد شد قیمت نفت سه تا پنج سال دیگر جهش جدیدی پیدا کند. ویتول پیش از این اعلام کرده بود ممکن است در تولیدکنندگان نفت آمریکا سرمایه گذاری کند.

به افزایش قیمت نفت امیدی نیست

در این راستا محمد خطیبی – کارشنارس حوزه انرژی – با اشاره به وضعیت قیمت نفت و احتمال افزایش آن در روزهای آتی به ایسنا گفت: قیمت نفت به چند عامل بستگی دارد؛ یکی از این عوامل شرایط شیوع ویروس کروناست، اکنون که موج دوم کرونا ایجاد شده شاهد تعطیلی برخی از فعالیت های اقتصادی هستیم و همین مساله تاثیر مستقیمی روی وضعیت اقتصادی و قیمت نفت دارد.

وی با بیان اینکه شیوع بیشتر ویروس کرونا روی تقاضا اثر می گذارد و می تواند قیمت های نفت را تضعیف کند، اظهار کرد: یک عامل موثر دیگر بر قیمت های نفت، عکس العمل اوپک پلاس است. اگر در جلسه آتی متناسب با شرایط پیش رو تقاضا را مدنظر  قرار دهند و عرضه را محدود کنند شرایط می تواند قابل کنترل باشد.

این کارشناس حوره انرژی افزود: اگر تصمیم جدیدی در این راستا اتخاذ نشود، باتوجه به اینکه وضعیت تقاضا متاثر از شرایط ویروس کرونا و تصمیم اوپک پلاس است، نمی توان چندان به بهبود شرایط امیدوار بود اما به طور کلی شرایط امیدوارکننده ای نیز وجود ندارد مگر اینکه تصمیم جدیدی توسط واوپک پلاس گرفته شود و علاوه بر کاهش هایی که اکنون اعمال می کند کاهش مجددی را درنظر بگیرد.

خطیبی با بیان اینکه اگر موج جدید کرونا اقتصاد را بیشتر از اکنون درگیر کند و محدودیت های جدید موجب کاهش تقاضا شود خیلی نمی توان نسبت به بهبود قیمت ها امیدوار بود، هرچند که اگر تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم منطقی باشد می تواند قیمت ها را در همین سطح نگه دارد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار نفت چه خواهد بود؟

وی با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت نفت، گفت: به نظر نمی آید که در شرایط فعلی انتخابات آمریکا تاثیر آنی و فوری بر بازار نفت داشته باشد، اگر گروه فعلی مجدد بر سر امور حاکم شود که سیاست های قبلی را اعمال می کند اما اگر دموکرات ها وارد کار شوند، سیاست های جدیدی دارند که آن هم در کوتاه زمان اعمال نخواهند کرد و زمان خواهد برد.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی بنده گمان نمی کنم که انتخابات آمریکا تاثیر آنی روی قیمت ها داشته باشد منهای عوامل روانی که یک مدت کوتاهی اثر میگذارد که اگر با عوامل واقعی همراه نشود اثر خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا