اقتصاد کلان

تورم عربستان عقبگرد کرد

نرخ تورم عربستان به کمترین سطح از ماه ژوئن رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه سپتامبر به ۵.۷ درصد رسید که ۰.۵ درصد کمتر از رقم بازه مشابه منتهی به ماه قبل و پایین ترین تورم ثبت شده از ژوین سال جاری در این کشور بوده است.

 در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۲.۶ درصد بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با ۸.۳ درصد و رستوران و هتلداری با ۷.۶ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آموزش با منفی ۸.۳ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با منفی ۰.۴ درصد و ارتباطات با منفی ۰.۳ درصد قرار دارند.

همچنین بخوانید

جسون تووی- کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه ” کپیتال اکونومیکس” گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.

با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده است از ابتدای این ماه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در ماه سپتامبر  منفی ۰.۲ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کمتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۴۶ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا