ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

باید در راستای اقتصاد مقاومتی به حوزه فناوری توجه کرد

ایسنا/خراسان رضوی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه «میزان درآمد ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه استخراج طلا معادل حدود نیمی از درآمد یکی از شرکت‌های برتر جهان در حوزه فناورانه دنیاست»، گفت: به همین خاطر باید در راستای اقتصاد مقاومتی به حوزه فناوری توجه کرد.

ستار هاشمی امروز با حضور در یکصدودهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهارکرد: مشهد به برکت وجود بارگاه منور رضوی، شهری به وسعت تمام ایران است. شایسته است که در حوزه فناوری نیز به‌عنوان الگویی برای همه شهرهای ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه «توسعه پایدار، مستلزم توجه به هوشمندسازی است»، تاکید کرد: میزان درآمد ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه استخراج طلا معادل حدود نیمی از درآمد یکی از شرکت‌های برتر جهان در حوزه فناورانه دنیاست. به همین خاطر باید در راستای اقتصاد مقاومتی به حوزه فناوری توجه کرد.

همچنین بخوانید

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: ابزار، افراد و فرایندها از محورهای تحول دیجیتال هستند که در کنار هم به بلوغ می‌رسند.  با توجه به این سه رکن، به صورت طبیعی شاهد بهره‌وری خواهیم بود.

هاشمی عنوان کرد: یکی از کارکردهای حوزه آی‌سی‌تی افزایش بهره‌وری است. اگر بتوانیم هزینه صرفه‌جویی حاصل از این بهره‌وری را احصا و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را جلب کنیم، تحول دیجیتال به معنای واقعی را رقم خواهیم زد.

وی خاطرنشان کرد: در مشهد نیز این پیام تحول دیجیتال به خوبی شنیده شده و در دستور کار قرار گرفته است.

تصویربرداری از شهر با پهباد و دقت یک پانصدم

محمدجواد رجائیان، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه «شورای پنجم از ابتدای کار خود با رویکردی عالمانه موضوع هوشمندسازی شهر را در دستورکار خود قرار داد»، اظهارکرد: شورای پنجم اقدامات زیربنایی مختلفی برای تحقق شهر هوشمند در بخش زیرساخت‌های فیزیکی، سخت‎افزاری و نرم‌افزاری انجام داده است که همه ما شاهد بهبودهای قابل توجهی در این عرصه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر درخصوص تکلیف شهرداری به سه‌بعدی سازی مناطق توس و ثامن، این کار انجام گرفت. در کنار آن، پنج اقدام شاخص و مهم دیگر نیز در دستورکار سازمان فاوا قرار گرفت که در  کشور جزو اقدامات کم‎نظیر و ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به تصویربرداری حریم شهر مشهد در مساحت ۸۶ هزار هکتار، تصویربرداری شهر با پهباد و دقت یک پانصدم، نظارت هوشمند بر ساخت‌وسازها در حریم شهر و سه‌بعدی سازی با روش نوین در حداقل زمان ممکن نام‌برد. مقدمات برای سه‌بعدی‌سازی با روش نوین در حداقل زمان ممکن برای کل شهر فراهم شده است. از جمله اقدامات دیگر سازمان فاوا می‌توان به تصویربرداری پاناروما از تمام مشهد اشاره کرد.

رجائیان در خصوص فعالیت‌های هوشمندسازی، تاکید کرد: اگر این نگاه و رویکرد نبود، بدون شک در اجرای این پروژه کلان با موانع متعددی روبه‌رو می‌شدیم. امیدواریم با حمایت‌های مستمر شورای شهر، دستاوردهای شکل گرفته را در کالبد شهر نهادینه کنیم تا جایگزین روش‌های مرسوم شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا