انرژی

بهره‌برداری و احداث ۸۵ آب شیرین‌کن در کشور

وزیر نیرو گفت: هم‌اینک ۶۱ آب شیرین‌کن در حال بهره‌برداری و ۲۴ آب شیرین‌کن درحال ساخت داریم. از این مجموع، ۵۴ آب شیرین‌کن یعنی ۶۳ درصد در هفت سال گذشته بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی شده که امید است نتیجه بخش باشد و توسعه یابد و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان با حضور در یک برنامه تلویزیونی از تدوین طرح آمایش سرزمین تا پایان امسال خبر داد و گفت: در زمان حاضر برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی ۱۱ استان نهایی شده و مابقی استان‌ها هم تا پایان امسال پایان می یابد.

وی درباره الگوی کشت و مبنای تخصیص، اظهار کرد: تولید این الگوی با همکاران جهاد کشاورزی است که هم‌اینک آماده شده و در مرحله استقرار و پیاده‌سازی آن هستند که در اصفهان کار آغاز شده و این اقدام مستلزم کار بین بخشی است. آنچه به ما آسیب رسانده ماهیت شدیدا بخشی ساختار ماست که لازم است کار بین بخشی توسعه یابد.

وزیر نیرو گفت: شیرین کردن آب با هر قیمتی برای مصرف شرب توجیه‌پذیر بوده و لازم است در هر طرحی ملاحظات زیست محیطی هم دیده شود.

اردکانیان درباره اصلاح الگوی مصرف برق اظهار کرد: ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۷ درصد روستاها از نعمت برق برخوردارند که به منظور تاب‌آوری لازم است الگوی مصرف رعایت شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: امسال اصلی ترین دستاورد ما در بخش برق این است که اوج بار را در تابستان کاهش داده و از سرمایه گذاری چند صد هزار میلیارد تومانی برای ساخت نیروگاه‌ها در جبران کمبود برق در زمان اوج بار جلوگیری شد.

وی گفت: ظرفیت‌های وسیع بخش خصوصی در صنعت آب، برق و فاضلاب در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به‌کار گرفته شد.

اردکانیان گفت: با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داشتیم و هستیم و هجمه وسیعی که برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه بیشتر از بیرون صورت می‌گرفت، به نظر رسید که برای ما وزارت نیرویی‌ها مفید است که هم برای کار خود و هم برای افکار عمومی، جامعه و هموطنان یک قالب و برنامه‌ای بدهیم و با توجه به شرایط کرونایی، این اهمیت، فوق‌العاده بیشتر شد.

وی افزود: در چنین شرایطی، الزامات برای رعایت ملاحظات بهداشتی و مصرف بیشتر آب بود، نباید هیچ اختلالی در عرضه این بخش و هم برق صورت نمی‌گرفت که با مجموعه تلاشی که شد و کمک رسانه‌ها، ظرفیت‌های وسیع بخش خصوصی در صنعت آب، برق و فاضلاب به کار گرفته شد و با همکاری مهندسان مشاور، پیمانکاران، شرکت‌های دولتی، دستگاه‌های همکار در داخل سازمان دولت و سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ اسفند پارسال آخرین پروژه وعده داده شده به بهره‌برداری رسید.

اردکانیان با اشاره به بهره‌برداری از ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در چارچوب این پویش در سال گذشته گفت: در سال جاری علاوه بر این ضرورت‌ها، ضرورت دیگری هم به این‌ها اضافه شد و آن، این که پارسال، هم سال جهش تولید نامگذاری شده که آب و برق به عنوان دو کالای زیرساختی باید خدمت‌رسانی خود به مردم ادامه می‌دادند و هم به عنوان زیرساخت تولید در صنعت، کشاورزی، معدن و دیگر بخش‌ها باید نیازهای جهش تولید را تامین می‌کردند.

بهره‌برداری از ۱۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به سال پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید، پویش امسال در ابعادی بزرگتر از سال گذشته با هدف‌گذاری برای افتتاح ۲۵۰ پروژه با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد؛ که تا کنون ۱۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان به ثمر رسیده و تا پایان سال همه ۱۱ سد باقی‌مانده، ۱۱ تصفیه‌خانه فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر، یکی پس از دیگری وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

وی گفت: این هفته که بیست و پنجمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امسال است، طرح‌هایی در استان گلستان به ثمر می‌رسد و هفته بعد یکی از بزرگترین طرح‌های تامین آب در استان تهران افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو درباره تنش آبی در کشور هم گفت: طبق تعریف، وقتی میزان منابع و مصارف آب همسطح می‌شود، گفته می‌شود در شرایط تنش آبی قرار گرفته‌ایم و اگر مصارف بیشتر شود شرایط بحرانی شده و تلاش می‌شود منابع بیش از مصارف باشد.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات از ۹۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن در زمان حاضر گفت: حرکت در مسیر صحیحی بوده است.

اردکانیان همچنین با اشاره به تغییر اقلیم در کشور گفت: علایم قطعی از شرایط حدی به معنای سال‌های فوق‌العاده خشک و فوق‌العاده تر داریم.

 وی خاطرنشان کرد: آنچه می‌تواند ما را از شرایط تحت تنش بودن به سمت شرایط اطمینان بخش نزدیک کند، این است که مصرف آب را مدیریت کرده و هدررفت آن در شبکه‌ها را کاهش دهیم.

اردکانیان درباره طرح آمایش سرزمین هم گفت: تلاش می‌شود این طرح هر چند با تاخیر تا پایان سال ۹۹ به شکل مصوب عرضه شود و این ریل‌گذاری مناسبی برای فعالیت دولت آینده خواهد بود، همچنین ساز و کارهای تدوین برنامه هفتم توسعه از دل این طرح بیرون خواهد آمد و تنازع‌های منطقه‌ای و استانی فوق‌العاده کم خواهد شد.

وی افزود: این طرح تا پایان امسال طبق وعده سازمان برنامه و بودجه تدوین می‌شود.

اردکانیان همچنین با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی در کشور گفت: برنامه سازگاری با کم آبی ۱۱ استان تا کنون نهایی شده و مابقی تا پایان امسال انجام می‌شود.

وزیر نیرو درباره توسعه روش‌های آبیاری نوین اظهار کرد: این که دولت ۸۵ درصد تسهیلات در این بخش را تامین می‌کند برای این است که آبیاری‌های نوین موجب کاهش مصرف شود، نه این که سطح زیر کشت توسعه پیدا کند.

اردکانیان درباره طرح‌های شیرین کردن آب دریا گفت: با وجود تغییر اقلیم و خشک بودن منطقه، در شمال و جنوب به منابع خدادادی آب دریا دسترسی داریم، فناوری هم توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: منابع و مصارف ۱۷ استان کشور در مرکز و حاشیه را برای استفاده از آب دریا مطالعه کردیم و وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول برای تخصیص منابع آب اعم از زیرزمینی، سطحی و آب دریا، به میزان ۲۶ میلیارد متر مکعب به استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای برداشت آب از دریا بدون نمک‌زدایی مجوز داده شده است که تاکنون سه میلیارد متر مکعب برای آبزیان مجوز بهره‌برداری دارد، ۱۰ میلیارد متر مکعب هم برای صنعت است که عمدتا برای خنک کردن برج‌های نیروگاهی استفاده می‌شود.

اردکانیان گفت: برای نمک‌زدایی و آب شیرین هم برای این سه استان، مجوز ۴.۴ میلیارد متر مکعب مجوز داده شده که از این میزان آب شور، ۱.۴ میلیارد متر مکعب آب شیرین حاصل می‌شود. آنچه اکنون بهره‌برداری می‌شود ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب شور برای تولید ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین است.

وی گفت: در هفته‌های پیش رو، یکی از بزرگترین طرح‌ها که شیرین کردن آب دریا از خلیج فارس برای مصارف شرب استان هرمزگان و هم مصارف صنعت در کرمان و یزد است، بخشی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح می‌شود. در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و دیگر استان‌ها هم برای طرح‌هایی مجوز تخصیص دادیم.

او شرط تخصیص این مجوزها را نهایی شدن برنامه سازگاری با کم آبی در استان‌ها اعلام کرد و گفت: هم‌اینک ۶۱ آب شیرین‌کن در حال بهره‌برداری و ۲۴ آب شیرین‌کن در دست ساخت داریم. از این مجموع، ۵۴ آب شیرین‌کن یعنی ۶۳ درصد در ۷ سال گذشته بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی شده که امید است  نتیجه بخش بوده، توسعه یافته و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: خرید به قیمت تضمینی هم به این معناست که بتوانیم منابع کافی در بودجه تدارک کنیم.

‌وزیر نیرو همچنین با اشاره به بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری کشور از آب شرب سالم و پایدار گفت: هنوز ۱۸ درصد جمعیت روستایی ما برای تامین آب با مشکلاتی مواجه است.

انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی

اردکانیان در ادامه با اشاره به یکپارچه کردن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: در طول ۶ ماهی که از این اقدام می‌گذرد، مشکل عدم دسترسی  تعداد قابل توجهی از روستاها به آب برطرف شده است.

وی درباره انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: آمایش سرزمین، ریال، بودجه و دلار همه در جای خود، اما ثروت اصلی ما در این کشور که تجدیدپذیر هم است، منابع انسانی است. باید اصلی‌ترین بخش این ثروت را به نحو شایسته‌ای انتخاب کنیم، پرورش داده و استفاده کنیم. منتها این ثروت باید مقید به ضوابط اخلاقی هم باشد.

اردکانیان تاکید کرد: شیرین کردن آب برای مصرف شرب به هر قیمتی توجیه اقتصادی دارد، البته نه به این معنا که آب موجود و منابع محدود را در بخش کشاورزی در یک الگوی کشت نامناسب استفاده کنیم. در این مجموعه اگر ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی دیده شود، از نظر فناوری و فنی هم نقیصه نداریم و می‌توان وارد مرحله اجرایی شد.

علاج ما اصلاح مصرف برق است

وزیر نیرو درباره بخش برق هم گفت: علاج ما اصلاح مصرف برق است. نیروگاه‌ها ساخته می‌شود و شبکه‌های انرژی توسعه می‌یابد، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصد روستاهای ما زیر پوشش شبکه برق هستند، اما اگر مصرف ما صحیح نباشد بالاخره یک جایی تاب نخواهیم آورد.

وی همچنین به پرداخت ۳۶۰ میلیارد تومان به عنوان پاداش به بخش صنعت بابت کاهش مصرف در اوج پیک مصرف برق گفت: اصلی‌ترین دستاورد ما در صنعت برق در کنار دیگر اقدام‌هایی که صورت گرفته اعم از ساخت نیروگاه‌ها در زمان تحریم و وارد مدار کردن ۲۵۰۰ مگاوات در سال کاهش اوج بار در تابستان بوده است تا بتوانیم خود را از سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی بی‌نیاز کنیم.

اردکانیان درباره طرح برق امید هم گفت: هدفگذاری ما این است که از اول آبان که این طرح کلید می‌خورد تا تابستان پیش رو بتوانیم ۱۰ درصد مصرف خانگی را با کمک مردم کاهش دهیم.

وزیر نیرو گفت: از ۲۹.۵ مشترک برق در کشور، حدود ۳۰ درصد کم مصرف هستند که شامل ۸.۴ میلیون مشترک است، از سوی دیگر هم حدود ۴.۴ میلیون مشترک پرمصرف هستند که ۱۵ درصد مجموع را شامل می‌شود.

وی افزود: مشترکان کم‌مصرف، ۷ درصد و ۴.۴ میلیون مشترک پر مصرف، ۴۳ درصد انرژی را مصرف می‌کنند. زمان آن رسیده که به کم مصرف‌ها دست‌ مریزاد گفته و از پرمصرف‌ها بخواهیم در میزان مصرف، به خوش مصرف‌ها نزدیک شوند.

وزیر نیرو درباره بورس انرژی هم گفت: کارهای زیادی در این ارتباط شده، با شرکت بورس انرژی هم جلسات متعدد و همکاری‌های نزدیکی صورت گرفته که اخیرا با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با تصویب هیئت وزیران، در یک هفته پیش این مصوبه مورد انتظار صادر شد که به زودی پس از مهیا شدن دستورالعمل آن، اطلاع رسانی خواهد شد.

فعالیت تولید کنندگان بخش خصوصی در بورس انرژی

وی گفت: ابتدا از مصارف ۵ مگاوات و بالاتر شروع خواهیم کرد و دیگر انحصار خرید برق توسط توانیر شکسته خواهد شد. نیازمندان به برق در بخش صنعت به طور مستقیم می‌توانند از تولید کنندگان بخش خصوصی در بورس انرژی خریداری کنند.

وی گفت: یک اتفاق مهم‌تری هم در این ارتباط رخ می‌دهد و آن این که تولید کنندگان بخش خصوصی که مطالبات قابل ملاحظه‌ای از توانیر و برق حرارتی بابت فروش انرژی دارند، بلافاصله پول برق خود را دریافت می‌کنند.

اردکانیان درباره اتلاف نهاده‌های انرژی در بخش آب و برق گفت: در شبکه توزیع برق توانستیم به دستاورد بزرگی در اسفند گذشته دست پیدا کنیم و آن این که تلفات شبکه توزیع، یک رقمی شد؛ یعنی به زیر ۱۰ درصد رسید و امید است تا پایان سال به ۹ درصد برسد.

وی افزود: در بخش آب هم میزان هدررفت حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد است که هر سال کاهش می‌یابد و امید است تلفات فیزیکی ما در نرم جهانی قرار گیرد.

اردکانیان همچنین درباره برق هسته‌ای گفت: وزارت نیرو، بهره‌بردار برق هسته‌ای است و ساخت و فراهم کردن آن به عهده سازمان انرژی اتمی است. وقتی نیروگاهی مانند بوشهر که هم اینک یک هزار مگاوات آن در مدار است، فعالیت دارد، ما بهره‌بردار آن هستیم اما اطلاع داریم که تلاش‌های خوبی برای تکمیل واحدهای ۲ و ۳ این نیروگاه در دست انجام است که امید می‌رود وارد مدار شده و ظرفیت قابل ملاحظه‌ای به میزان فعلی اضافه شود.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی همکاری نکردن اروپائی‌ها در خصوص برجام گفت: آنها اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم‌ها و ارعابی که توسط ایالات متحده صورت گرفته ناتوان از ایفای تعهداتشان هستند، اما ما ظرفیت بزرگی در اطراف خود داریم که آن هم کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به ریاست چندین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان ایران و کشورهای همسایه از جمله فدارسیون روسیه، جمهوری عراق، جمهوری ارمنستان، قطر، تاجیکستان و افغانستان گفت: در اثر رفت و آمدها و تماس‌های منظمی که برقرار است امیدواری زیادی داریم که در همین شرایط تحریمی هم بتوانیم از این امکان و ارزش افزوده‌ای که در کشور داریم به نحو مناسبی استفاده کنیم. یکی از آماده‌ترین امکانات ما اتصال شبکه برق با همه این کشورهاست. بزودی از طریق جمهوری آذربایجان سیستم برق خود را با روسیه سنکرون و امکان تبادل انرژی را پیدا می‌کنیم. در عین حالی که موافقت‌نامه موقع اوراسیا هم فرصت مناسبی خوبی را برای ما فراهم کرد، از پنجم آبان امسال مذاکرات دائمی شدن این موافقت‌نامه شروع می‌شود. بازار حدود ۲۰۰ میلیونی منطقه اوراسیا بازار وسیعی پیش روی تولید کنندگان محصولات مختلف کشور است.

وی گفت: تا اروپا بیاید مسائل مختلف خود را حل کند ما با توسعه روابط با کشورهای همسایه در یک شرایط مناسب‌تری قرار خواهیم گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا