اقتصاد کلان

رشد اقتصادی بخش غیرنفتی ایران مثبت است

بانک جهانی در گزارش جدید خود از بهبود تدریجی شرایط اقتصاد ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک جهانی در گزارشی با بیان اینکه اقتصاد ایران حدود یک دهه است رشد پایینی را تجربه می کند، از تحریم ها و پیامدهای کرونا به عنوان دلایل نامتعادل بودن اقتصاد ایران نام برده است. این نهاد همچنین با اشاره به کاهش ارزش ریال در هفته های اخیر نوشت این مساله باعث افزایش تورم و آسیب پذیری خانوارها شده است.  

وضعیت اقتصاد ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه خوب است

همچنین بخوانید

بانک جهانی با اشاره به تنوع بالای بخش های اقتصادی ایران پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۴.۵ درصد برسد که بخش بزرگی از این رشد منفی متاثر از عملکرد بد بخش نفتی است. با این حال این رشد منفی از نرخ های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است. به گفته بانک جهانی، رشد بخش غیرنفتی ایران حدود ۱.۱ درصد است. ایران به دلیل تحریم ها و ارتباط کمتر گسترده با کشورهای جهان با شوک خارجی کمتری در زمان کرونا روبرو شده و منابع طبیعی و نیروی انسانی سرمایه های مهم این کشور برای تداوم رشد است.  

این نهاد بین المللی با اشاره به کاهش بها و تقاضای نفت در بازارهای جهانی می نویسد: دولت با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکلاتی شده است ما انجام کارهایی نظیر افزایش مالیات ها و صدور اوراق بدهی به تامین مالی دولت کمک کرده است.  

این بانک همچنین تأکید کرد که ایران با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته است تولید ناخالص داخلی غیرنفتی خود را ۱.۱ درصد افزایش دهد.

تورم و کرونا

به گفته بانک جهانی، کاهش ارزش ریال یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تورم ماه های اخیر ایران بوده است. تورم ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۴۱.۲ درصد رسید که با توجه به افزایش تورم در بخش مواد غذایی و مسکن، طبقات کم درآمد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شدند. نرخ مشارکت در بازار کار در نتیجه کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها به ۴۴.۱ درصد کاهش یافت.  

بانک جهانی با اشاره به شیوع بالای کرونا در ایران می نویسد: در صورتی که دولت وادار به اعمال مجدد قرنطینه ها شود یا واکسن موثری توسعه پیدا نکند، چشم انداز اقتصاد ایران چندان امیدبخش نخواهد بود. تحریم ها یکی دیگر از عوامل موثر بر عملکرد اقتصاد ایران خواهد بود چرا که در زمان لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود عملکرد چشم گیری را به ثبت برساند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا