امور زیربناییراه و ساختمان

چرخه گرانی مسکن ادامه‌دار است؟

واحدهای مسکونی هر روز گران‌تر می‌شوند و قدرت مالی شهروندان کمتر. بررسی گزارش‌های بانک مرکزی که از رشد روز به روز قیمت واحدهای مسکونی در تهران خبر می‌دهد، بهترین شاهد بر این مدعاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی نرخ و حجم خرید و اجاره واحدهای مسکونی در سه ماهه دوم امسال نیز همانند سه ماهه نخست سال، نشان از رشد شدید قیمت‌ها و کاهش هرچه بیشتر قدرت مالی شهروندان می‌دهد. در تیرماه امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۰ درصدی، به متوسط هر متر مربع ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید. شهریورماه نیز با رشد ۵.۱ درصدی این قیمت را به ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان در متوسط هر متر مربع رساند.

تیر؛ گرانی خبرساز شد

همچنین بخوانید

با نزدیک شدن به تابستان و کاهش ممنوعیت‌های کرونایی، بازار مسکن به تب و تاب افتاد اما این التهاب تنها در تعداد معاملات نبود بلکه قیمت‌ها نیز جهش شدیدی پیدا کرد. گرانی به قدری شدت یافت که بازار مسکن برای چندین در صدر داغ‌ترین اخبار روز قرار گرفت.

خریداران در تیرماه بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان هزینه کردند که نسبت به ماه قبل ۱۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۶.۶ درصد افزایش داشت.

در تیرماه امسال، ۱۴ هزار واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد، رقمی که نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد ۱۹۳.۳ درصدی را همراه داشت.

با توجه به ارزش ریالی واحدهای مسکونی در تیر امسال، کرایه مسکن واحدهای مسکونی اجاری در شهر تهران معادل ۲۷.۶ درصد و در کل مناطق شهری ۳۱ درصد رشد قیمت را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد.

مرداد؛ داغی بازار، مردم را آتش زد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مرداد ماه تعداد واحدهای مورد معامله در شهر تهران با ۳۵.۴ درصد رشد نسبت به تیرماه امسال و رشد ۱۷۵.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ۹ هزار و ۸۰  واحد مسکونی معامله شده افزایش یافت. گزارش بانک مرکزی از انجام ۳ هزار و ۲۹۲ معامله واحد مسکونی در مرداد سال ۹۸ می‌گوید.

اما این افزایش تنها در تعداد معاملات نبود. با رشد معاملات، قیمت مسکن نیز همان روند صعودی قیمت‌ها را طی کرد. به طوری که در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که نسبت به تیرماه ۱۰.۵ درصد و نسبت به مرداد سال ۹۸، ۷۷.۴ درصد بیشتر را نشان می‌دهد.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مرداد ماه امسال نشان‎دهنده رشد به ترتیب ۲۷.۴ و ۳۰.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

شهریور؛ خبری از آرامش نیست

در شهریور ماه امسال، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان به فروش رسید تا رکورد گرانی در بازار مسکن زده شود. خریداران در این ماه، هر متر مربع خانه را نسبت به ماه گذشته ۵.۱ درصد و نسبت به شهریور سال ۹۸، ۹۱.۷ درصد گران‌تر تهیه کردند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در این ماه، ۸ هزار و ۴۶۳ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که نسبت به شهریور ماه سال گذشته، ۲۰۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد اما نسبت به ماه قبل با ۶.۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

قیمت اجاره واحدهای مسکونی در داخل شهر تهران در شهریور امسال، نسبت به ماه مشابه سال قبل  ۲۷.۳ درصد افزایش یافته است. در کل مناطق شهری در این ماه، مستاجرها بابت اجاره واحدهای مسکونی نسبت به ماه مشابه سال ۳۰.۱ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به حدود ۵۴.۹ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، ۶۹.۵ درصد افزایش داشته است. در این مدت، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بوده است که نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۸، ۵۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نگاهی به بازار مسکن در پایان تابستان نشان می‌دهد، اگرچه حجم معاملات در یک تعادل نسبی قرار گرفت اما نرخ واحدهای مسکونی همچنان رو به افزایش است و خبری از متعادل شدن قیمت‌ها نیست. افزایش قیمتی که طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قدرت خرید شهروندان را هر روز کمتر می‌کند و آنها را به حاشیه شهرها می‌راند.

روند رشد قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران (درصد)

برگرفته از گزارش آمار اقتصادی بانک مرکزی

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا