اقتصاد کلانراه و ساختمان

بررسی قانون مالیات بر عایدی مسکن در دولت

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، درخصوص قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیش از ۲۰ جلسه کار کارشناسی در کمیسون اقتصادی دولت انجام شده و هفته گذشته به صحن دولت رفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۱۳۹۷ مطرح شده بنا به دلایلی هنوز محقق نشده است. ابتدا مجلس روی این قانون کار کرد اما سپس قرار شد دولت در این زمینه لایحه ارایه دهد. با وجود آنکه بعضی کارشناسان روند بررسی این لایحه را کند قلمداد می کنند، بنا به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه در کمیسیون اقتصادی دولت بر روی قانون مالیات بر عایدی سرمایه کار کارشناسی مفصل انجام شده که هفته گذشته به صحن دولت رفته و هم اکنون در حال بررسی است. وزارت اقتصاد مسئولیت پیگیری این قانون را بر عهده دارد.

به دنبال نوسان قیمت در بازارهای غیرمولد همچون طلا، ارز، خودرو و مسکن، دولت و مجلس از حدود دو سال گذشته بر آن شدند تا برای معاملات سوداگرانه در این بازارها مالیات وضع کنند؛ رویکردی که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه انجام شده و به کنترل قیمت این بازارها انجامیده است.

همچنین بخوانید

یکی از بازارهایی که هم اکنون در دست سوداگران و سفته بازان قرار دارد و تقریبا هیچ نوع مالیاتی برای آن وضع نشده بازار مسکن است. مدتی قبل، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت که ۷۷ درصد معاملات مسکن از نوع سوداگرانه است. از حدود دو سال گذشته زمزمه قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات برعایدی املاک مطرح شده اما اولی پس از تصویب مجلس با ۱۶ ایراد شورای نگهبان مواجه شده و دومی هنوز از دولت به مجلس نرفته است. البته وزارت راه و شهرسازی از اواخر بهمن ماه سال گذشته سامانه ای تحت عنوان سامانه املاک و اسکان برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه ایجاد کرده که طبق آخرین آماری که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ارایه داده حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی کشور در این سامانه ثبت و شناسنامه دار شده اند. با این حال طبق جدیدترین صحبت اسلامی وزیر راه و شهرسازی تنها برای ۱۹۲ هزار واحد خالی پیامک ارسال شده که تناسبی با حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی مطابق آمار سال ۱۳۹۵ ندارد. گفته می شود حدود دو سال زمان می برد تا کل ۲۸ میلیون واحد مسکونی کشور در این سامانه به ثبت برسد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که همواره بر لزوم تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه ای به مصرفی تاکید دارد به تازگی گفته است: در بخش مسکن باید این اهتمام وجود داشته باشد که سرمایه از بخش تولید و عرضه مسکن به این بهانه خارج نشود و قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید این هنر را داشته باشد تا آن بخشی را که می خواهد از مسکن به عنوان سرمایه استفاده کند از صحنه خارج کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه املاک و اسکان سال گذشته طراحی و رونمایی شد و چندی است که بارگذاری در این سامانه آغاز شده است. از دو ماه گذشته پیامک در دو مرحله برای ۱۰۲ هزار واحد و سپس ۹۰ هزارواحد از مالکان خانه خالی جهت استعلام و راستی آزمایی ارسال شده است.  

‌به گفته اسلامی، صاحبان خانه های خالی یا باید واحدهای خود را بفروشند و یا در بازار اجاره عرضه کنند. در غیر این صورت با اجرای قانون، مشمول مالیات می شوند.

وی گفت: دستورالعمل و شیوه نامه ای تنظیم شده که بر اساس آن، صاحبان خانه های خالی و یا نیمه تمام می توانند در طرح اقدام ملی مسکن وارد شوند و واحدهایشان راعرضه کنند. در مقابل وزارت ره و شهرسازی، زمین مرغوب در اختیار این عده قرار می دهد تا جریان تولید و عرضه مسکن تداوم یابد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با واسطه گری و سوداگری در بخش مسکن به شدت برخورد می کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا