اقتصاد کلانتجارت

افزایش واردات انسولین و کاهش واردات سر سوزن در ۷ ماه

طبق اعلام گمرک ایران در هفت ماه نخست امسال بیش از ۹۱هزار و ۲۷۵ کیلوگرم انواع هورمون انسولین وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه ۳۱۵درصد رشد داشته است اما واردات سرنگ و سرسوزن انسولین روندکاهشی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی مدت اخیر تامین انسولین با حواشی همراه  و موضوع کمبود و کاهش واردات مطرح بوده است.
این در حالی است که اعلام  سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک از این حکایت دارد که در هفت ماه اول امسال واردات این کالا کاهش نداشته است .

وی در این زمینه توضیح داد: از ابتدای سال تا به امروز۳۰مهرماه ۹۱هزار و ۲۷۵کیلوگرم هورمون انسولین وارد کشور شده که ۸۹هزار و ۹۸۸کیلو با کد تعرفه ۳۰۰۴۳۱۹۰و هزارو ۲۸۷کیلوگرم نیز با کدتعرفه ۳۰۰۴۳۱۱۰ بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱هزار و ۹۹۵ کیلو گرم بوده است، رشد ۳۱۵درصدی را شاهد بودیم.

همچنین بخوانید

لطیفی افزود: در بخش سرنگ های انسولین با این دو کد تعرفه، به ترتیب منفی ۳۱درصد و مثبت ۶۰۷ درصد نسبت به سال قبل در واردات تغییراتی اتفاق افتاده است.

دبیرشورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد:۳۰ کیلوگرم از مواد تشکیل دهنده انسولین با کد تعرفه۲۹۳۷۱۲۰۰ نیز در این  مدت وارد کشور شده است. 

لطیفی گفت: واردات سرسوزن انسولین نیز  نسبت به مدت مشابه  کاهش  52 درصدی را  تجربه کرده است که با تصمیمات و اقدامات سازمان های مرتبط جبران این موضوع  در حال پیگیری است.

سخنگوی گمرک افزود:حوزه سلامت همیشه موضوعی با اهمیت برای گمرک بوده است و گمرک ایران آمادگی دارد به شرط اخذ مجوزهای لازم از دستگاههای ذیمدخل به مانند واردات داروها و ماشین آلات مقابله با کرونا،  به صورت شبانه روزی به ترخیص کالاهای سلامت محور و داروها بپردازد.

به گفته وی این داروها از کشورهای آلمان، لهستان، ایتالیا بلژیک، هند، هلند، چین و فرانسه خریداری شده است.

این در حالی است که به تازگی کیانو جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو – اعلام کرده که آنچه که بعضا مشاهده می‌شود و ممکن است کمبود آن گزارش شود مربوط به برخی اقلام انسولین قلمی است که عموما وارداتی است و با توجه به تحریم‌ها و مشکلات و تاخیرهایی که در تامین ارز و نقل و انتقال پول و تبادلات بانکی عارض شده، بعضا ممکن است با تاخیر در ورود و کمبود مقطعی مواجه شده باشد. اما آنچه که قطعا مشخص است، آن است که با توجه به وجود انسولین ویال، هیچ بیماری بدون انسولین نخواهد ماند تا زمانی که محموله های فوریتی وارداتی به کشور وارد شوند.
 
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا