انرژی

۱۰۰ میلیون یورو در کام روستاهای سیستان و بلوچستان

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ارائه پیشنهاد تخصیص ردیف اختصاصی برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: قرار است برای سال اول، اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی تخصیص یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا کشفی،   در نشستی خبری با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۵۵۹۴ روستا با مجموع جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وجود دارد که از این تعداد، ۸۳۶ روستا در جنوب این استان با جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر واقع شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ که اعتبارات متمرکزی برای آبرسانی روستاها تعیین شد، تلاش کردیم از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی برای آبرسانی به روستاها به ویژه روستاهای استان سیستان و بلوچستان تأمین اعتبار کنیم.

وی با بیان اینکه موفق شدیم با اجازه مقام معظم رهبری منابعی از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها تأمین کنیم، گفت: ۲۹۹۴ روستای استان سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۷۵۳ هزار نفر تحت پوشش طرح‌های آبرسانی در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی و ۱۴ تک روستا هستند که بخشی از این مجتمع‌های آبرسانی روستایی تکمیل شده و بخشی دیگر در دست اجرا قرار دارد که برای تکمیل این طرح‌ها به شرط تأمین به موقع منابع مالی زمانی حدودا ۳ ساله نیاز است.

همچنین بخوانید

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۰۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای روستاهای استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته که این رقم ۱۰ درصد کل اعتباراتی است که برای آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود و این استان بالاترین میزان تخصیص را در سطح کشور برای آبرسانی روستایی دارد.

کشفی با بیان اینکه نیمی از رقم تخصیص یافته به آبرسانی روستاهای استان سیستان و بلوچستان به روستاهای جنوب این استان تخصیص یافته، گفت: در جنوب استان از محل این تخصیص‌ها، ۲۴۶ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۹ که با کاهش اعتبارات مواجه شده‌ایم، ۱۵۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده و برنامه ریزی کرده ایم با این اعتبارات، ۱۷۳ روستا با جمعیتی بالغ بر ۵۳ هزار نفر از آب پایدار برخوردار شوند؛ همچنین در تلاش هستیم از محل فاینانس داخلی از محل ماده ۵۶، به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی این استان تخصیص اعتبار کنیم که مجوزهای مربوطه را در این زمینه اخذ کرده‌ایم.

کشفی در خصوص جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب پایدار در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با اجرای این طرح، ضریب جمعیت روستایی تحت پوشش در چابهار و دشتیاری از ۴۸ درصد به ۶۵ درصد می‌رسد، همچنین این ضریب در کنارک از ۷۶ درصد به ۸۲ درصد، در نیکشهر از ۶۴ درصد به ۶۷ درصد و در قصر قند از ۵۲ درصد به ۷۰ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه در شمال استان روستاهایی داریم که شبکه آب دارند اما آب پایدار ندارند، گفت: در این روستاها نیاز به اجرای طرح ارتقا داشتیم که در خصوص ۳۰۰ روستا در شمال استان که شبکه آب دارند اما نیاز به ارتقای سامانه دارند، امسال برنامه ریزی کرده‌ایم که ارتقا یابند.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان به ۹۷۰ روستا آبرسانی تانکری یا سیار انجام می شود که در سال ۹۸ برای انجام این آبرسانی سیار، ۳۵ میلیارد تومان هزینه شد، تصریح کرد: هیچ ردیف اعتباری برای آبرسانی سیار روستایی وجود ندارد، اخیرا وزارت نیرو نامه ای به وزارت کشور ارسال کرده که از محل های مرتبط، ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای آبرسانی تانکری به روستاهای سیستان و بلوچستان تخصیص یابد.

کشفی با بیان اینکه استفاده از هوتک ها برای برداشت آب از گذشته در بین روستاییان این استان مرسوم بوده است، گفت: برداشت آب از هوتک ها برای مصارفی غیر از شرب انجام می شود و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مسئولان مربوطه برگزار شده، طی ۵ سال اخیر، هیچ گونه بیماری واگیردار همه گیری ناشی از استفاده از آب در استان سیستان و بلوچستان نداشته ایم که یان آمار نشان می دهد استفاده از آب هوتک‌ها برای شرب در بین مردم نیز عرف نیست.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای ۵۰ روستا استان که اغلب در جنوب این استان هستند، مخازنی نصب کنیم که با ظرفیتی ۵ مترمکعبی به عنوان مخازن ثابت، مورد بهره برداری روستاییان باشد تا هر بار که تانکرهای آبرسانی به این روستاها مراجعه می‌کنند فقط اقدام به پر کدن این مخازن ثابت کرده و برگردند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی روستاهایی که شبکه وجود ندارد با تانکر آبرسانی سیار می شوند گفت: در ۹۷۰ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت سیار آبرسانی می شود در سال ۹۸، ۳۵ میلیارد تومان هزینه آبرسانی سیار شده که ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر فرد آب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا