صنعت، معدن، تجارت

انجمن صنایع نساجی مدعی شد؛ واردات بی‌رویه پارچه‌های مشابه خارجی دارای تولید داخل و عدم نظارت کافی بر واردات پارچه

انجمن صنایع نساجی در مکاتبه با رئیس کل گمرک ایران نکاتی را در خصوص عدم نظارت کافی بر واردات بی‌رویه پارچه‌های خارجی یادآور شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با وجود اینکه سال جاری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است اما اغلب صنایع کشور در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند. بخشی از شرایط موجود محصول اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا یا مسدود شدن مسیرهای صادراتی است اما بخش قابل توجه آن منوط به انفعال و ضعف دستگاه‌های مربوط به تولید کشور است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در توئیتر آرمان اقتصادی بخوانید. (کلیک کنید)

بررسی‌ها نشان می‌‎دهد هنوز که هنوز است قدرت تشخیص و تمیز کالاها از یک دیگر در کشور وجود ندارد و سودجویان با استفاده از این کاستی‌ها اقدام به واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارد، می‌کنند.  این یعنی واردکنندگان با تغییر یک رقم در ردیف کالایی خود بخش قابل توجهی از تشریفات گمرکی را دور می‌زنند.

در همین راستا حسن نیلفروش‌زاده  دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران طی مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک درخصوص عدم نظارت کافی بر واردات بی‌رویه پارچه‌های خارجی نکات مهمی را یادآور شده است.

۱- طبقه‌بندی ذیل ردیف تعرفه ناصحیح (از جمله ۵۹۰۳۹۰۹۰، ۵۹۰۷۰۰۹۰) به استناد اعلام نظر آزمایشگاه استاندارد. (به خاطر فرار از شمول استاندارد اجباری و استفاده از ارزش‌گذاری نازل گمرکی)

۲- اظهارنظرهای دوگانه دفتر تخصصی تعیین تعرفه گمرک ایران در طبقه‌بندی این پارچه‌ها

۳- ارزش‌گذاری نازل گمرکی برای پارچه‌های مورد نظر به صورتی که ارزش هیچ کدام از سند پارچه‌های ترخیص شده از … عمدتا ذیل ردیف تعرفه ۵۹۰۷۰۰۹۰ به استناد سوابق موجود در سیستم TSC ارزشگذاری نگردیده و با اکتفا به درج کلمه نرخ تسعیر ارز برای کالایی که از چین آمده، به ایران می‌رود و با نرخ لیر ترکیه آن هم به استناد پروفرمای چند سال پیش که خود پروفرما کلی محل اشکال می‌باشد به جای ارزش ۳.۵ الی ۴.۵ دلاری با ارزش ناچیز ۱.۳۰ دلاری ارزشگذاری و ترخیص می‌گردند و با آنکه به استناد ماهیت کالا، ردیف طبقه‌بندی صحیح چیز دیگری می‌باشد، توجهی نمی‌گردد و هیچ کدام از این پارچه‌های وارداتی به خاطر اظهار در ذیل ردیف تعرفه ناصحیح، مجوز استاندادر اخذ نمی‌نمایند. لذا واردات بی‌رویه ضربه جبران ناپذیری به تولید داخلی این نوع پارچه‌ها وارد نموده و اکنون تعداد زیادی از تولیدکنندگان این نصف متأثر از این وضعیت به وجود آمده با وجود توان تولید داخلی حتی داشتن طرح‌های توسعه‌ای آماده اجرا به خاطر واردات بی‌رویه پارچه‌های مشابه خارجی و عمدتا غیر استاندارد دچار ریسک ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی خود گردیده‌اند. باتوجه به فرمایشات مقام معظم وظیفه همه مسئولین کشور است که جهت تقویت تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه که در مواردی با عدم پرداخت حقوق و عوارض صحیح موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شوند، لذا خواهشمندیم دستور فرمایید با بررسی و دقت نظر در اعمال نظرهای فنی و گمرکی در جهت جلوگیری از واردات بی‌رویه پارچه‌های مذکور اقدامات شایسته صورت پذیرد.

ضمناً مثال عینی برای بررسی مطالب عنوان شده، کوتاژهای ۲۷۰۲۹۸۴۱ و ۲۷۰۶۳۱۵۱ و ۲۶۴۹۸۵۳۹ ترخیص شده از گمرک …. و مقایسه آن با اعلام نظر دفتر تعیین تعرفه به درخواست واحد تولیدی … با شماره ۹۸/۱۰۷۱۹۵۱ مورخ ۹۸/۰۸/۲۰ می‌باشد.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا