بورسبورس اوراق

زیرساخت‌ها برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها فراهم نیست

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به این که خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فاقد زیرساخت لازم است، گفت: با دولتی بودن نمی توان انتظار هنرنمایی از تیم‌ها را داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزار تسنیم، نشست فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بعدازظهر دیروز (دوشنبه) با حضور اعضای فراکسیون ورزش مجلس، مدیران و عوامل اجرایی و پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس و نمایندگانی از کانون هواداران پرسپولیس به منظور بررسی مشکلات این باشگاه برگزار شد.

مجلس و دولت به کمک پرسپولیس بیایند

همچنین بخوانید

علی پروین در این جلسه با بیان اینکه دولت و مجلس باید به داد پرسپولیس برسند، افزود: سال آینده هزینه بازیکنان پرسپولیس به ۳۰۰ میلیارد می رسد، در حالی که این باشگاه با مشکلات اساسی مواجه است.

این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با اشاره به اینکه تغییر مدیرعامل و هیات مدیره راه حل مناسبی برای رفع مشکلات این باشگاه نیست، از مجلس و دولت خواست تا ردیف اعتباری در بودجه سنواتی تحت حمایت از پرسپولیس ایجاد کنند.

لزوم اختصاص بودجه دولتی به پرسپولیس

حمید استیلی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه لازم است یک ردیف اعتباری در بودجه برای حمایت از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ایجاد شود، افزود: افزایش تورم، وضعیت بازار ارز و شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای باشگاه پرسپولیس ایجاد کرده است، بنابراین لازم است مجلس جهت حمایت از این تیم وارد عمل شود.

این پیشکسوت تیم پرسپولیس با اشاره به اینکه تقویت حوزه ورزش به ویژه فوتبال به کاهش ناهنجاری ها و ساماندهی جوانان منتهی می شود، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در باشگاه پرسپولیس وجود دارد، این است که مدیران آن برای انعقاد قرارداد با بازیکنان آپشن های زیادی را ایجاد کرده اند، ضمن اینکه در فیفا تبصره ای وجود دارد که اگر باشگاهی نتواند به مدت ۲ ماه مبالغ مندرج در قرارداد را به بازیکن پرداخت کند، وی می تواند قراردادش را یکطرفه لغو کند و این در حالی است که پرسپولیس دو ماه است که نتوانسته دستمزد بازیکنان را پرداخت کند، بنابراین این امر می طلبد که مجلس نوع قراردادی را تنظیم کرده و وزیر ورزش را موظف کند تا براساس آن با بازیکنان فوتبال قرارداد ببندند.

سرگیجه پرسپولیسی‌ها از نوسان نرخ ارز

در ادامه این جلسه رغبتی، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با یآدآوری اینکه از ۱۳ پرونده خارجی ۸ پرونده حل شده و ۹۰ درصد مبالغ درج شده در قرارداد برانکو نیز پرداخت شده است و برای بقیه پرونده ها هنوز رأی قطعی صادر نشده است، افزود: ما به دلیل تحریم و نوسانات ارزی قدرت رقابت با باشگاه های دنیا را از دست داده ایم، ضمن اینکه درآمد حاصل از فروش بلیط را نیز به دلیل شیوع کرونا از دست داده ایم، همچنین شکست در قراردادهای خارجی به دلیل نوسانات ارزی است، بنابراین دولت به ما پول قرض دهد تا بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم.

ارائه ۵ پیشنهاد برای ارتقای وضعیت باشگاه پرسپولیس

رحیم زارع با یادآوری اینکه درخصوص وضعیت بدهی برانکو با وزرای ارتباطات و ورزش و جوانان جلسه داشته است، تاکید کرد: هم اکنون باید در قالب کمک به باشگاه پرسپولیس، حکم قبلی مجلس در زمینه تامین اعتبار را نقش کنیم و به دو تیم استقلال و پرسپولیس کمک کنیم تا اعتباراتی برای آنها تعیین شود، اما به خزانه واریز نشود.

مسئول کمیته فوتبال مجلس در بیان ۵ راهکار برای ارتقای وضعیت باشگاه پرسپولیس یادآور شد: ۱۲۵ میلیارد تومان جرایم مالیاتی دو تیم بخشیده شود، بخشی از ۱۰۰ میلیارد هزینه تبلیغات دور زمین برای بهبود وضعیت آنها استفاده شود، حدود ۲ هزار میلیارد تومان در پی درآمد حاصل از رجیستری گوشی همراه در اختیار دولت است که از طریق آن می توان زیرساخت های فناوری دو باشگاه را تامین کرد، همچنین برای واگذاری این دو باشگاه باید به گونه ای اقدام کنیم که باعث سوءاستفاده نشود، بنابراین در این زمینه نیاز به اصلاح قانون است.

خصوصی سازی پرسپولیس بدون تامین زیرساخت‌ها

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه خانه ورزش از پایه ویران است، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه فوتبال با آن مواجهیم این است که مدیریت در آن در اختیار مدیران فنی نیست و افراد تازه کار را در سمت مدیران باشگاه ها قرار می دهیم و از آنها نتایج حرفه ای را انتظار داریم. از سوی دیگر تا زمانی که ورزش در اختیار افرادی باشد که به دنبال رانت در دولت هستند به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی کنیم.

سارا فلاحی ادامه داد: درخصوص عقد قراردادها در فوتبال ۱۲ فاکتور لحاظ می شود، اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که هم بازیکن و هم باشگاه را متضرر می سازد و نتیجه آن می شود که پیشکسوتان ناامید شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر دولتی که می خواهد به توسعه میانبر بزند، باید حوزه ورزش را تقویت کند و در این زمینه سرمایه گذاری کند، یادآور شد: تحقق این مهم به انسجام ملی و حرکتی افتخارآمیز منتهی می شود.

فلاحی خاطرنشان کرد: مدیریت هیجانی از دیگر مشکلات ورزش فوتبال است، ضمن اینکه ورزش در ایران سیاسی شده است و همین موضوع مانع از این می شود که به نتایج منطقی دست یابیم.

وی افزود: خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال فاقد زیرساخت لازم است، از سوی دیگر با دولتی بودن نمی توان انتظار هنرنمایی از تیم ها داشت، آنهم در شرایطی که عایدی آن به جیب دولت می رود.

سیاسیون باید از ورزش کنار بروند

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس هم در این نشست گفت: دولت از باشگاه های پرطرفدار برای ورود به بورس حمایت نمی کند، چرا که این مهم باعث شفاف سازی شده و همچون اتاق شیشه ای عمل می کند.

علی رضایی تاکید کرد: سیاسیون باید از ورزش کنار بروند و تنها ورزشکاران مدیریت این حوزه را برعهده بگیرند تا مشکلات کنونی برطرف شود.

ضرورت تعیین زیرساخت های خصوصی سازی باشگاه ها در برنامه هفتم توسعه

احمد دنیامالی نیز در ادامه با یادآوری اینکه ۸ هفته تا بازی فینال جام آسیایی این تیم باقی مانده و هوادارانش در حال روزشماری هستند، تاکید کرد که این یک دغدغه ملی نیز است.

وی ضمن تاکید بر اینکه لازم است تیمی از اعضای فراکسیون ورزش، کمیسیون فرهنگی و مدیران پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس جهت رفع مشکلات آن تشکیل شود، افزود:  ما باید در قانون برنامه هفتم توسعه نحوه تعیین زیرساخت های خصوصی سازی باشگاه ها را مشخص کنیم و تا آن زمان از این تیم حمایت کنیم. از سوی دیگر می توان نشستی را وزیر ورزش و جوانان و سایر مسئولان مربوطه جهت رفع مشکلات پرسپولیس برگزار کرد.

مجلس نباید به جای دولت پیرامون وضعیت استقلال و پرسپولیس پاسخگو باشد

در ادامه احسان قاضی زاده هاشمی با یادآوری اینکه برای اولین بار در هفته های اخیر شاهد تجمعات ورزشی بوده اند، افزود: مطالبات عمومی پیرامون وضعیت این دو تیم نیازمند پیگیری است، ضمن اینکه باید توجه شود که فدراسیون فوتبال تنها فدراسیونی است که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در آن اجرا نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مجلس در مورد حق پخش فوتبال که یک مطالبه عمومی است در برنامه ششم توسعه پیش بینی هایی کرده است و در این شرایط تنها دولت و سازمان صداوسیما باید جلسه مشترکی برگزار کنند و این در حالی است که تاکنون دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده است. همچنین در مورد درآمدهای تبلیغاتی دور زمین و اسپانسر ضرورت دارد که مجلس نه تنها از بُعد نظارتی بلکه از بُعد اجرایی و الزام آوری به این موضوع ورود کند، اما در این زمینه به تصویب قانون جدید نیاز نداریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: سازمان لیگ در فدراسیون برای منابع درآمدی  حاصل از تبلیغات دور زمین یک فضای اقتصادی راه اندازی کرده است، اما این درآمدها را بین باشگاه ها به طور عادلانه توزیع نمی کند، بنابراین قرار است نشستی با مدیران عامل باشگاه لیگ برتر در مجلس جهت تعیین تکلیف در این زمینه برگزار کنیم.

وی در مورد خصوصی سازی باشگاه ها افزود: در حال حاضر پرسپولیس و استقلال در سازمان خصوصی سازی کشف قیمت شده و هر کدام یک هزار میلیارد تومان برای برندشان تعریف شده است و قرار است ۲۰ درصد در فرابورس عرضه شود، اما برای تزریق این منابع لازم است نشست ویژه ای با وزیر اقتصاد و وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان خصوصی سازی داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی در مورد بحران مدیریتی باشگاه های پرسپولیس و استقلال عنوان کرد: نگاه وزیر ورزش و جوانان به دو باشگاه مذکور این است که خود آنها را اداره می کند و درخصوص مدیران عامل آنها معتقد است دو مسئول دفتر در این دو باشگاه مستقر می کند، ضمن اینکه تغییرات مدیریتی این دو تیم در دوره فعالیت آقای روحانی ایجاد شد.

به گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ورزش نیازمند مدیران کاردان و اقتصاددانی است که برای مدت معینی فعالیت کنند، ضمن اینکه اگر ما بدانیم اراده جدی برای حل مشکلات باشگاه پرسپولیس وجود ندارد، به طور قطع از بُعد وظیفه نظارتی که برعهده داریم به این موضوع ورود کرده و از طریق وزیر ورزش و جوانان به طور جدی این موضوع را پیگیری و در این مسیر مستحکم پیش می رویم، اما این بدان معنا نیست که مجلس باید به جای دولت پاسخگوی مطالبات هواداران پرسپولیس و استقلال باشد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا