كشاورزی و دامپروری

آیا با رفع ممنوعیت فصلی، تکلیف ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی در گمرک روشن خواهد شد؟

بر اساس اعلام گمرک ایران، ممنوعیت واردات برنج از ابتدای آبان ماه لغو شد، در این بین موضوع تامین ارز واردات یکی از چاشهای اصلی رفع رسوب ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در گمرکات است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد، از اول آبان ماه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت فصلی برنج برداشته می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در گمرک ایران، بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات دپو شده که پیشتر مشکل تامین ارز داشتند که در حال حاضر در صف تخصیص ارز قرار گرفته و امید است ظرف روزهای آینده با صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص این اقلام از گمرکات کشور اقدام شود.

همچنین بخوانید

گفتنی است، واردات برنج از انتهای مرداد ماه به مدت دو ماه به دلیل محدودیت فصلی برداشت برنج داخلی ممنوع شده بود.

چندی قبل دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته بود، پس از اینکه در سال ۹۸ ممنوعیت واردات برنج برطرف شد میزان مشخصی از این محصول وارد کشور شد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار تن از آن بدلیل تخصیص نیافتن ارز دولتی در گمرک رسوب کرده همچنین از ابتدای امسال و با تغییر ارز وارداتی برنج از رسمی به نیمایی بدلیل مشکلات تخصیص ارز نیمایی روند ترخیص از گمرکات بسیار کُند است و ۲۰۰ هزار تن برنج دیگر به همین دلیل در گمرکات رسوب کرده است.

گفتنی است، برنج وارداتی محصولی است که ۵ تا ۶ دهک آسیب پذیر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برنج دومین کالای استراتژیک پس گندم است که مصرف عمومی دارد بنابراین این مشکلات باعث خارج شدن این محصول از سبد برخی خانوارها می‌شود.

به گزارش تسنیم، سوالی که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به چالشهای مربوط به تامین ارز همانطور که دبیر انجمن واردگنندگان برنج تاکید کرده است، آیا با رفع ممنوعیت فصلی مشکلات مربوط به رسوب برنج در بنادر و گمرکات رفع خواهد شد؟

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا