انرژی

همکاری ترکیه با خارجی‌ها برای توسعه میدان گازی ساکاریا

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور میدان گازی که اخیرا در دریای سیاه کشف شده را خود اداره خواهد کرد اما ممکن است از نظر تجهیزات و مسائل تخصصی با شرکت‌های خارجی همکاری کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اظهارات فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در مصاحبه با شبکه “ای پارا” مطرح شد. رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه شنبه هفته جاری اعلام کرد میزان ذخایر گازی که اخیرا در دریای سیاه کشف شده است، ۸۵ میلیارد متر مکعب دیگر افزایش پیدا کرده و به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اگر اکتشاف اخیر در میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه از نظر تجاری قابل استخراج باشد، وابستگی ترکیه به روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان برای واردات انرژی را تغییر خواهد داد.

همچنین بخوانید

ترکیه انتظار دارد نخستین جریان گاز از این میدان در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. یک منبع آگاه اظهار کرد: تولید سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز از سال ۲۰۲۵ به بعد در نظر گرفته شده است.

آنکارا انتظار دارد صادرکنندگان گاز برای تجدید قراردادهای بلندمدت با این کشور که به ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال بالغ می شود، قیمتهای رقابتی تر و منعطف تری پیشنهاد کنند.

بیش از یک چهارم از قراردادهای بلندمدت ترکیه برای واردات گاز شامل واردات خط لوله ای از گازپروم روسیه و شرکت سوکار آذربایجان و قرارداد گاز طبیعی مایع با نیجریه در سال آینده منقضی می شود.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در دریای مدیترانه هم در حال اکتشاف منابع هیدروکربن است و فعالیتهای اکتشافی این کشور در آبهای مورد مناقشه، اعتراض کشورهای یونان و قبرس را برانگیخته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا