اقتصاد کلان

تداوم کاهش قیمت ارز تحت تاثیر انتخابات آمریکا

یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی باید ثبات در بازار ارز را در اولویت قرار دهد، گفت: اکنون بانک مرکزی می‌تواند با عرضه بیشتر شرایط کاهش قیمت ارز را فراهم کند اما این امر به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد.

کامران ندری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار را نمی توان بی تاثیر دانست اما عامل اصلی در کاهش‌های اخیر قیمت در بازار ارز که تنها در این بازار اتفاق نیفتاده است بلکه بازار سهام، خودرو، طلا و.. نیز تحت تاثیرنتایج انتخابات آمریکا روند کاهشی پیدا کرده‌اند. از طرفی دیگر، ریسک سرمایه گذاری در بازارهای دارایی‌های سرمایه‌ای بسیار بالا رفته است، زیرا اگر ترامپ رای بیاورد، یک اتفاقی می افتد و اگر بایدن انتخاب شود اتفاق مخالف آن رخ می‌دهد؛ بنابراین افرادی که منابع ریالی دارند فعلا تصمیم دارند تا دارایی خریداری نکنند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.

وی افزود: دلیل سرمایه گذاری نکردن این افراد، پرریسک بودن خرید دارایی در شرایط فعلی است و از آنجا که بسته به نتایج انتخابات آمریکا، این افراد یا خیلی سود می‌برند یا به شدت متضرر می‌شوند، فعلا اقدامی انجام نمی‌دهند.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تا یکی دو هفته آینده در بازار دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش قیمت نخواهیم داشت. همچنین، در این مدت در این بازارها تقاضایی نیز وجود نخواهد داشت. در این شرایطی که تقاضا در بازار ارز وجود ندارد بانک مرکزی می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت ارز بگذارد اما این ریسک هم وجود دارد که یکباره پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا وضعیت معکوس شود.

در ادامه ندری با تاکید براینکه بانک مرکزی باید ثبات در بازار ارز را در اولویت قرار دهد، گفت: همه چیز به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد زیرا اگر بایدن انتخاب شود، کاهش قیمت ارز می تواند تداوم پیدا کرد اما در صورت انتخاب شدن مجدد ترامپ بازار ارز مجدد به روند افزایشی خود باز می‌گردد. 

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا