ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

توافق ۵G هواوی چین در ایتالیا وتو شد

ایتالیا از امضای قرارداد گروه مخابراتی فست وب با شرکت هواوی چین برای تامین تجهیزات شبکه ۵G جلوگیری کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این تصمیم در نشست اواخر روز پنج شنبه گذشته هیات دولت ایتالیا گرفته شد و از رویکرد سخت گیرانه تر این کشور در قبال گروه چینی هواوی حکایت دارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری که در سپتامبر به ایتالیا داشت، هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور توصیف کرده بود.

هواوی این اتهامات را قویا رد کرده و واحد ایتالیایی این شرکت برای هر گونه تفحص اعلام آمادگی کرده تا نشان دهد که فناوری اش مطمئن است.

با این حال منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که دولت ایتالیا در نشست روز پنج شنبه خود از قدرت وتو برای جلوگیری از قرارداد فست وب که واحد ایتالیایی شرکت سوییس کام است، استفاده کرد تا مانع استفاده از تجهیزات شرکت هواوی در نسل پنجم شبکه موبایل این کشور شود.

دولت ایتالیا از فست وب خواست از تامین کنندگان دیگری استفاده کند. فست وب هواوی را به عنوان تنها تامین کننده تجهیزات شبکه ۵G خود انتخاب کرده بود.

در حالی که برخی از متحدان آمریکا نظیر انگلیس ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی را در زیرساختهای مخابراتی آتی اعلام کرده اند اما ایتالیا تاکنون از انجام چنین کاری امتناع کرده بود اما منابع دولتی و صنعتی می گویند رم در قراردادهای ۵G رویکرد نزدیک به آمریکا را در پیش گرفته است.

دولت برای شرکتهایی که از تجهیزات ۵G هواوی در شبکه های نسل پنجم خود استفاده می کنند، محدودیتهایی قائل شده است. تلکام ایتالیا که بزرگترین گروه مخابراتی این کشور است، در ژوییه هواوی را از دعوت به مناقصه تامین تجهیزات ۵G حذف کرد.

شرکتهایی مخابراتی در ایتالیا در قراردادهایشان با هواوی بندی را قید کرده اند تا در صورت الزامات سنگین دولت در قبال موافقت با توافقشان، از قرارداد با این شرکت چینی کنار بکشند.

بر اساس گزارش رویترز، سازمان پست و مخابرات سوئد هم هفته گذشته استفاده از محصولات ساخت شرکتهای هواوی و ZTE چین برای شرکتهایی که در مناقصه امواج هوایی ۵G شرکت می کنند را ممنوع اعلام کرد. این سازمان اعلام کرد شرایط صدور مجوز بدنبال ارزیابیهایی که توسط نیروهای مسلح و سرویس امنیت سوئد انجام گرفته، تعیین شده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا