خودروصنعت، معدن، تجارت

آپشنهای فنی خودرو| چراغ روز (Daylight) چیست؟

چراغ روشنایی در روز یا daylight برای رانندگی در هوای مه آلود، برفی و نیمه ابری ساخته شده، تا خودرو در شرایط بدجوی برای عابران پیاده و رانندگان قابل مشاهده باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چراغ های روشنایی در روز یا همان Daylight، چراغ های کوچکی در قسمت جلوی خودروها هستند که که با نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را به خود جلب می‌کنند. برای اولین بار این چراغ‌ها در در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، بسیار رواج یافت. این چراغ‌ها کمک می‌کرد که در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به راحتی تشخیص داده شوند.

این چراغ ها برای تشخیص خودروها در روز، هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است و یا نور کافی وجود ندارد، به کار می‌رفت. وجود این چرا غ ها در سال ۲۰۱۱ و بعد از آن به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل شد، به طوری که بعد از این سال تمامی خودروهای تولیدی مجهز به این چراغ ها هستند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در توئیتر آرمان اقتصادی بخوانید. (کلیک کنید)

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند و سوئد و…مناسب است که هوای برفی و مه گرفته دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست. همچنین کارشناسان معتقدند در برخی خودروها چراغ های روشنایی در روز بیشتر از چراغ های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده اند ، توانسته اند که بر روی دید راننده تاثیر گذار باشند.

در برخی کشورهای بزرگ خودرو ساز در دنیا که قوانین سفت و سختی برای عبور و مرور خودروها دارد و یکی از بازارهای بزرگ خودرو جهان به شمار میرود امتیازاتی مانند پرداخت هزینه بیمه کمتر برای خودروهایی که از این چراغها در روز استفاده می‌کنند در نظر گرفته اند . امروزه بیشتر شرکتهای خودروسازی تاکید زیادی به مجهزبودن خودرو به این نوع تکنولوژی دارند .

اخبار فنی خودرو , خودرو ,

در کشوری مانند سوئد که همیشه در روز هوایی مه آلود دارد از ده های قبل روشن بودن چراغها اجباری بوده است البته این چراغهای LED نبود اما به محض روشن شدن خودرو چراغهای جلو به صورت خودکار روشن می‌شد. استفاده از چراغهای روشنایی در روز از بروز تصادفهایی که به علت توجه نکردن راننده ها به خودروهای عبوری می‌باشد، جلوگیری می‌کند. 

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا