بورسبورس اوراق

چرا بورس سقوط کرد!؟

هیچ کدام از سناریوهایی که کارشناسان و تحلیلگران برای پایان اصلاح شاخص بورس تعریف کرده بودند محقق نشد و این شاخص رسما به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط کرد. اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که شایعه هایی مانند افزایش نرخ سود بانکی و قیمت گذاری دستوری باعث بی اعتماد کردن سرمایه گذاران و درنهایت سقوط بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، زمانی که اصلاح شاخص بورس در نیمه های مردادماه از دو میلیون واحد آغاز شد، اکثر تحلیلگران آن را اتفاقی مثبت ارزیابی می کردند و بر این باور بودند که این اصلاح تا آخر تابستان و تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ادامه خواهد داشت.

در نهایت در مهر ماه با وجود گزارش های ۶ ماهه موفقیت آمیز شرکتها و قرارگیری نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومان، حرکت شاخص کل بر مدار نوسان بود و با اینکه پس از عقبگرد به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، دوباره وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد نتوانست این رقم را حفظ کند و دوباره به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بازگشت.

همچنین بخوانید

تحلیلگران اعتقاد داشتند حرکت نوسانی شاخص تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد یافت و پس از آن مسیر حرکت شاخص مشخص خواهد شد اما کم تر کسی گمان می کرد شاخص کف خود را بشکند و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود.

چند اتفاق که باعث سقوط شاخص شد

در این راستا، روزبه شریعتی-تحلیلگر بازار سرمایه- در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه انتظار نمی رفت شاخص از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رد و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود، اظهار کرد: انتظار می رفت شاخص کل کفی که پیش از این حفظ کرده بود، یعنی همان کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را تا انتخابات آمریکا حفظ کند و پس از انتخابات آمریکا متغیرها را بسنجد.

وی ادامه داد: اما چند اتفاق به صورت همزمان رخ داد که همه را شوکه کرد. نخست موضوع افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بود. باید به این توجه داشت که حتی افزایش دو درصدی نرخ سپرده های بانکی برای افرادی که سرمایه های کلان دارند بسیار مهم است و این افراد ترجیح می دهند سرمایه خود را وارد بازار بانک کنند. از سوی دیگر بحث نرخ گذاری دستوری در بورس کالا مطرح شد. به دلیل از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به دولت که مردم را دعوت کرده بود وارد بورس شوند، علی رغم تکذیب های پی در پی  سرمایه گذاران به شدت ترسیدند. هرچه بیشتر تکذیبیه می آمد سهامداران بیشتر می ترسیدند!

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده های بانکی به صورت رسمی ابلاغ نشد، گفت: این موضوع به صورت شفاهی اتفاق افتاده است! بسیاری از بانکهای خصوصی با سپرده گذاران تماس می گیرند و نرخهای ٢٠ درصد را برای سود سپرده پیشنهاد می دهند.

شریعتی با تاکید بر اینکه عقبگرد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نتیجه بی اعتمادی شدید مردم و سرمایه گذاران است، اظهار کرد: حتی من هم به عنوان تحلیلگر نمی توانم درمورد اینکه کف بازار کجا است، با قاطعیت صحبت کنم. انتظار می رفت بازار در محدوده ای توقف کند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و سیاست های پولی کشور شفاف شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا