امور زیربناییراه و ساختمان

افتتاح راه آهن خواف-هرات نیمه آبان‌ماه / هیچ تحریمی مانع از روابط تجاری ایران و افغانستان نمی‌شود

راه آهن خواف – هرات نیمه آبان ماه به بهره برداری می‌رسد.

همچنین بخوانید

رحمت‌الله فیروزی با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت‌ها و راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه باعث استحکام روابط می‌شود، اظهار داشت: در شرایطی که کشورمان در تحریم به سر می‌برد، هرچه روابط نزدیکی را با کشورهای همسایه در خصوص صادرات و واردات برقرار کنیم می‌توان امیدوار بود که اندکی از فشارهای وارده بر اقتصاد کشورمان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بدون شک هر مراوده اقتصادی نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های  لازم ارتباطی است و باید در این خصوص مسئولان وزارت راه نسبت به رفع موانع موجود در امر تجارت زمینی، دریایی و هوایی هر گونه همکاری لازم را با تجار و بازرگانان داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران درباره مزیت‌های افتتاح راه آهن خواف-هرات از لحاظ ژئوپلوتیک و اقتصادی برای دو کشور گفت: ارتباط ایران و افغانستان از گذشته‌های دور مستحکم بوده است و هیچ‌گونه تحریمی نتوانسته ارتباط میان این دو کشور را کاهش دهد. ایران در سال‌هایی که افغانستان در جنگ‌های داخلی و بین المللی به سر می‌برد همواره به عنوان یک میانجی برای این کشور عمل کرده است و حتی در دوران باز سازی هم از نظر کمک‌های مالی سعی کرده تا نقش پررنگی داشته باشد.

فیروزی افزود: بازارهای افغانستان و مراودات تجاری با آن‌ها نیز یکی از مواردی است که همواره مورد توجه مسئولان ایرانی قرار داشته است و افتتاح راه آهن خواف- هرات به گسترش و استحکام روابط میان دو کشور کمک خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، حمایت از توسعه خطوط ریلی در داخل و خارج از مرزهای کشور را یکی از تأکیدات اعضای کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد و گفت: توسعه راه آهن در کشور می‌تواند بهره‌وری و رشد اقتصادی را در بر داشته باشد. از نظر ایمنی هم در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقلی یکی از امن‌ترین وسایل با توجه به آمارها شناخته شده است و ما نمایندگان و بویژه اعضای کمیسیون همواره در جهت تصویب اعتبار مالی برای گسترش آن هرگونه حمایت لازم را داریم و حتی در جلسه اخیری که با مدیرعامل راه آهن ج. ا.ا ایران داشتیم بر اهمیت این موضوع تأکید شد.

فیروزی درباره زمان بهره برداری از بخش مسافری  قطار خواف- هرات گفت: در وهله اول ما در صدد استفاده تجاری از این خط هستیم تا از این طریق انتقال محصولات کشاورزی و مواد معدنی از خاک افغانستان به کشورمان تسریع پیدا کند. اما با توجه به تعداد بسیار زیاد مهاجران افغانستانی در ایران به جد راه اندازی این بخش نیز در دستور کار قرار دارد که در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجمعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و … عنوان شده است. قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی آغاز شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا