كشاورزی و دامپروری

«معجزه آبخیزداری»|ضرورت توجه به کاشت درختان مثمر در آبخیزداری

کاشت درختان مثمر در آبخیزداری از مسائلی است که در کشورهای مختلف دنیا بدان توجه شده است. در این گزارش به تجربه برخی کشورها در این باره می پردازیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از مواردی که لازم است در آبخیزداری مدنظر واقع شود، توجه به کاشت درختان مثمر و میوه دار است. کاشت درختان میوه در شهرها و اماکن عمومی هم اکنون در سراسر جهان مورد توجه مسئولان شهری و موسسات مردمی واقع شده و سعی در گسترش کاشت درختان میوه در اماکن عمومی دارند. این مساله نه تنها می تواند باعث سرسبزی، خرمی و زیبایی بصری شهرها شود، می تواند از وقوع سیل های مخرب جلوگیری کند. در این گزارش به تجربه برخی از کشورهای دنیا در توجه به کاشت درختان مثمر و میوه دار می پردازیم:

۱. آمریکا

همچنین بخوانید

در آمریکا بنیاد خیریه غیر انتفاعی کاشت درخت میوه (FTPF)، با شعار ۱۸ میلیارد درخت میوه برای سیاره سالم هر نفر سه درخت میوه در نقاط مختلف آمریکا و حتی در کشورهای دیگر با برگزاری مراسم و جشن هایی اقدام به کاشت عملی درختان میوه در فضاهای عمومی، مدارس دولتی، پارک های شهر، محله های کم درآمد کرده است. انجمن های خیریه برای چیدن و جمع آوری و برداشت میوه در اماکن عمومی فعال هستند.

همچنین در شهرهای مختلف آمریکا مانند فلوریدا، پارک های میوه و سبزی و گیاهان دارویی احداث شده است که در طول سال گردشگران زیادی را جذب می کند. در شهر سیاتل آمریکا جنگل مصنوعی غذا در هفت هکتار احداث است. هم اکنون سازمان ها و تشکل های مردم نهاد فراوانی در آمریکا، پیگیر کاشت درختان میوه و سبزیجات در فضاهای عمومی هستند.

۲. کانادا

مسئولان شهرداری و سازمان پارک های شهر ونکوور کانادا که در کاشت درختان و گیاهان بی ثمر و طراحی فضای سبز در دنیا مقام اول داشتند، از سال ۲۰۰۳ درباره امکان کاشت درختان میوه در فضاهای عمومی فعالیت می کنند. طرح کشاورزی شهری به طور گسترده در فضای عمومی این شهر در حال اجرا است حتی کودکان را نیز در این طرح مشارکت می دهند. در پایگاه شهرداری ونکوور، ده ها مقاله و خبر و مطلب حتی طرح های ۸۰ صفحه ای در خصوص کاشت درختان میوه در فضاهای سبز، خیابان ها، پارک ها و بلوارها در دسترس قرار دارد. شهردار ونکوور کانادا به کودکان ۶ تا ۱۳ سال که در پارک ها درختان میوه کاشته اند و زنبور عسل پرورش داده اند، جایزه می دهد.

۳. چین

در خیابان های شهرهای مختلف چین انواع درختان میوه وجود دارد. مثلا در شهر یوشی چین درخت خرمالو در شهر به وفور یافت می شود. همچنین شهر نانینگ چین را شهر سقوط میوه لقب داده اند؛ چون درختان میوه زیادی در خیابان های شهر وجود دارد. همچنین داخل مناطق شهری شهرهای مختلف چین داربست های انگور فراوان دیده می شود و حتی جلوی پنجره خانه ها داربست انگور وجود دارد. در این باره در نزدیکی تورفان که منطقه ای بسیار خشک و بد آب و هوایی است وجود انگورستان ها باعث ایجاد هوایی خنک و لطیف می شود. سالانه گردشگران فراوانی از اقصی نقاط دنیا به این منطقه سفر می کنند.

۴. امارات

افکار عمومی در کشورهای عربی به دنبال جایگزینی درختانی مانند خرما، بادام، زیتون و مرکبات، به جاری درختان بی ثمر است تا جایی که مردم استان القصیم عربستان با نوشتن متون زیادی نفرت خود را از درختان بی ثمر ابراز کرده اند و آرزو کرده اند همه درختان بی ثمری مانند برسوبس و کنوکارپوس از شهرشان ریشه کن شود. در امارات ۴۰ میلیون نخل کاشته شده در اماکن عمومی شهر کاشته شده است و همه خیابان ها و اماکن عمومی مملو از درخان خرما می باشند و خرمای رایگان در اختیار همه است.

۵. قطر

در کشور قطر، یک باغ قرآنی میوه به نام حدیقه القرآن در مساحت ۲۴ هکتار با کمک یونسکو احداث شده که همه درختان و گیاهانی که در قرآن کریم و روایات نام برده شده مثل انجیر، زیتون، سیب، انگور، انار و غیره در آن کاشته شده است.

از همین پرونده توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا