بین الملل

جنگ تجاری ترامپ با چین نتوانست تولید آمریکا را تقویت کند

عوارض وضع‌شده توسط آمریکا طی جنگ تجاری با چین توانسته است کسری تجاری با چین را در ۲۰۱۹ کاهش دهد ولی بی‌ثباتی تجارت آمریکا بیشتر از همیشه است و همچنان افزایش می‌یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، شرکت مشاوره کرنی طبق تحقیقات خود اعلام کرد جنگ تجاری آمریکا علیه چین نتوانسته است این کشور را به هدف فائق آمدن بر کاهش تولید برساند و اشتغال به آمریکا بازنگشته است.

 جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی

همچنین بخوانید

 آمار نشان می‌دهد عوارض وضع‌شده توانسته است کسری تجاری با چین را در ۲۰۱۹ کاهش دهد ولی بی‌ثباتی تجارت آمریکا بیشتر از همیشه است و همچنان افزایش می‌یابد. عدم تعادل تجاری آمریکا در ماه اوت به رکورد ۸۴ میلیارد دلار رسید چون واردکنندگان این کشور به منابع ارزانتری مانند ویتنام، مکزیک و سایر کشورها روی آوردند.

 کسری تجاری آمریکا با چین به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته و در زمان حاضر به همان میزانی رسیده است که در آغاز فعالیت دولت ترامپ بود.

 در گزارش این شرکت مشاوره آمده است: «اقدام دولت آمریکا برای وضع ۲۵ درصد عوارض بر برخی کالاهای چینی زنجیره عرضه جهانی را مختل و روند رشد بزرگترین قطب تولید جهان را آهسته کرده است، به این ترتیب، رابطه بین این دو اقتصاد برتر دنیا بدتر از قبل شده است».

آمریکا همچنین نتوانسته است به هدف خود در تقویت تولید کارخانه‌ای برسد. روند رشد اشتغال در بخش تولید در جولای ۲۰۱۸ آهسته شد و تولید کارخانه‌ای در دسامبر ۲۰۱۸ به اوج خود رسید.

در اوایل ۲۰۲۰، حتی قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا، توسعه اشتغال در بخش تولید متوقف شده بود و کارخانه‌ها در حال کاهش نیروی کار خود بودند.

در این بین، مشاوران تجاری دونالد ترامپ ادعا می‌کردند عوارض وضع‌شده توانسته است پکن را مجبور به امضای مرحله اول قرارداد تجاری کند. دولت چین طبق این قرارداد توافق کرد کالاهای بیشتری از آمریکا وارد کند. آنها همچنین می‌گویند این عوارض که سالانه بر ۳۷۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال می‌شود به‌تدریج چین را مجبور می‌کند به تجارت ناعادلانه پایان دهد و به بازسازی زیرساخت تولید در آمریکا کمک کند.

انتهای پیام/۱۱۸+

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا