صنعت، معدن، تجارت

امکان صادرات سالانه ۴ میلیون تن قیر در کشور را داریم

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌شود که از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید شده و ۴۰ ملیون تن نیز کشورها وارد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور در دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌شود، گفت: از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید می‌شود و ۴۰ ملیون تن نیز میزان قیری است که کشورهای مختلف وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران هفتمین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده قیر دنیا است، افزود: ما می‌توانیم علاوه بر نیاز داخلی تا سه برابر ظرفیت داخل را به‌عنوان ظرفیت صادراتی تولید کنیم. هم‌اکنون ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس ظرفیت چهار میلیون تن قیر صادراتی را خواهیم داشت.

کیانپور با اشاره به اینکه قیرهای تولیدی در حوزه خلیج‌فارس تا مدت‌ها بر اساس درجه نفوذ رده‌بندی می‌شد، یکی از اساسی‌ترین اتفاقاتی که در حوزه قیر انجام شد را تغییر و روی کار آمدن رده‌بندی جدیدی به نام Performance Griding بود که نسبت‌به سیستم‌های پیش از خود، دقیق‌تر عمل می‌کرد. این کار از سال ۹۰ در کشور مورد توجه قرار گرفت و اکنون ضروری است که یک روش مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه سیستم رده‌بندی PG را باید در کشور گسترش دهیم بر بازنگری و جایگزینی این سیستم با روش‌های قبلی در نشریه‌های ۲۳۴ و ۱۰۱ تاکید و عنوان کرد: با روی کار آمدن سیستم رده‌بندی PG می‌توانیم، مباحث چسبندگی، سن، دما و … را لحاظ و قیری متناسب با شرایط پروژه تولید و استفاده کنیم و به سمت جایگزینی پلاستیک‌ها با الاستومرها برویم.

وی همچنین مدنظر قرار دادن مشخصات فنی و شیمیایی قیر را از دیگر ضروریات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: باید با لحاظ روش‌های نوین، یک آسفالت پلیمری را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این محصول نهایی، افزون بر صرفه اقتصادی از بهترین مشخصات فنی پیروی کند و کار را به یک سرانجام مناسب برساند.

کیانپور گفت در ادامه به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: دنیا در اجرای آسفالت‌های روکش و حفاظتی به‌سمت SMI رفته است و ما نیز باید از آسفالت HMR به سمت SMI حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، قیمت کنونی یک تن قیر در بازارهای جهانی را افزون بر ۳۳۰ دلار ذکر کرد و افزود: قیر حداقل ۱۶۰ نوع مصرف در دنیا دارد و در صنایع رنگ‌سازی، نفت، پتروشیمی و … مصرف ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه ما چهارمین صادرکننده قیر فرآوری‌شده خالص در دنیا به شمار می‌رویم باید از دانش سایر بازیگران این حوزه استفاده کنیم و به سمتی برویم که طول عمر مفید روکش آسفالت راه‌های کشور افزایش به بیش از ۵ سال افزایش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا