كشاورزی و دامپروری

«معجزه آبخیزداری»|کدام درختان مثمر برای آبخیزداری در ایران مناسب هستند؟

شش درخت انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل از درختان بومی ایران هستند که برای آبخیزداری مناسب هستند. در این گزارش به مزایای کاشت این درختان می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، درختکاری و استقرار پوشش گیاهی به خصوص کاشت درختان مثمر و میوه دار در آبخیزداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کاشت درختان میوه دار در بسیاری از نقاط جهان مثل آمریکا، انگلیس، کانادا و غیره در فضاهای شهری و  روستایی و برای تأمین بخشی از غذای آن کشورها مورد توجه قرار گرفته است و نهادهای دولتی و موسسات مردمی نیز به این مساله پرداخته اند.

بررسی ها نشان می دهد در ایران شش درخت انار، نخل، سدر، زیتون، انجیر و انگور به دلایل مختلف برای آبخیزداری بسیار مناسب هستند و این شش درختان، از درختانی هستند که نام آنها در قرآن کریم به کار رفته است. طبق یافته های تحقیقاتی این کاشت این درختان دارای آثار و مزایای متعدد اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی است که بعضی از این موارد عبارت است از:

همچنین بخوانید

۱- شکل و ظاهر این درختان: انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل، کمتر شبیه سایر درختان هستند و با یکدیگر همه کمتر شباهت دارند و کاشت آنها موجب تنوع و سرسبزی و خرمی فضای شهرها خواهد شد.

۲- هر شش درخت مذکور، دارای سابقه چند هزار ساله در ایران هستند و جنگل های ایران، انار، انگور، انجیر، زیتون و سدر جنگلی وحشی دارد.

۳- میوه های این درختان از مهمترین صادرات غیرنفتی ایران به شمار می رود و همه اجزای این درختان به خصوص نخل و انگور ارزش اقتصادی دارند.

۴- کاشت این درختان در شهرها و محدوده بیرون از شهرها می تواند در جلب گردشگران خارجی نقش بسزایی داشته باشد همانطور که پارک انار و داربست های انگور تورفان باعث جلب میلیون ها گردشگر خارجی به چین می شوند.

۵- کاشت این درختان مثمر در پیشگیری و درمان بیماری های روحی و روانی و افسردگی نقش عمده ای دارند و بدیهی است که سلامت جامعه از بیماری های روحی و روانی در پیشگیری از جرم و جنایت نقش مهمی دارد.

۶- همه این شش درخت بومی ایرانی نیاز کمی به آب دارند و تحمل زیادی در مقابل کم آبی و خشکی دارند و در ایران که دارای اقلیم گرم و خشکی است این درختان بسیار مناسب به نظر می رسد.

۷- این درختان بسیار مقاوم به آفات و مقاوم به خشکی و شوری آب است.

۸- این درختان باعث آلودگی خاک و هوا نمی شوند و در کاهش گرمایش زمین نقش موثر دارند.

۹- این درختان به ویژه نخل باعث افزایش پوشش گیاهی می شوند و در نتیجه باعث احیای مراتع و ازدیاد جانواران وحشی و ازدیاد زنبور عسل و از بین رفتن ریزگردها می شوند.

۱۰- این درختان بهترین درختان برای آبخیزداری هستند و باعث ازدیاد سفره آب زیرزمینی می شوند.

۱۱- میوه های این شش درخت در سلامت قلب و درمان بیماری های قلبی و عروقی نقش دارند و نیز در پیشگیری از سرطان موثر هستند.

۱۲- میوه این درختان به ویژه روغن آنها مثل روغن زیتون، روغن هسته انار، روغن هسته انگور منحصر بفردترین روغن ها هستند و نه تنها مانند سایر روغن ها برای قلب و عروق ضرر ندارند بلکه از بهترین داروهای بیماری های قلبی و عروقی به شمار می روند.

۱۳- میوه این شش درخت خواص پیشگیری معجزه آسا دارند و با خوردن مداوم آنها بیماری به سراغ انسان نمی آید.

۱۴- این درختان از زیباترین درختان هستند و بسیار سرسبز هستند و به تأسیسات شهری نیز آسیبی وارد نمی کنند.

۱۵- کاشت این درختان در مناطق مستعد روستایی موجب کسب درآمد، بهبود وضعیت معیشت روستاییان، افزایش رفاه و موجب اشتغال پایدار این جوامع خواهد شد و در نتیجه رضایت جوامع محلی از حاکمیت را به دنبال خواهد داشت.

با وجود این آثار، فواید و مزایا ولی متاسفانه در کشور ما کاشت درختان میوه دار و مثمر بومی، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است و لازم است نهادهای و سازمان های مرتبط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به این مساله مهم توجه بیشتری داشته باشد و برای فضاسازی شهرها و برای اشتغالزایی روستاییان از کاشت درختان میوه دار بومی استفاده کنند و در ایام خاص مثل هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، مردم را به کاشت درختان میوه تشویق نمایند.

از همین پرونده توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا