ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

استعلام مدارک دانشگاهی با داشتن شماره ملی افراد فراهم شد

استعلام اصالت مدارک دانشگاهی با در اختیار داشتن شماره ملی و شناسنامه افراد قابل مشاهده است و به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، حل معضل مدارک تحصیلی جعلی و اصلاح فرآیند گواهی اصالت مدارک اقدامی دیگر در اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت است. شاید دیگر کسی نتواند با مدرک جعلی در جایی ثبت‌نام کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد جواد آذری‌جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش درباره اشکال در بررسی سوابق تحصیلی گفته بود: برای حل این مشکل بحث این بود که مدارک تحصیلی به‌صورت الکترونیکی اصالت‌سنجی شود؛ وزارت علوم در این زمینه کارش به پایان رسیده است و از سال ۱۳۹۲ به بعد برای همه دانشگاه‌ها در سامانه‌ای که به این منظور تدوین شده، مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان را کامل کرده‌اند.

وی افزود: به دستور آقای دکتر روحانی ما با معاونت حقوقی این موضوع را چک می‌کنیم و احتمالا اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی با حذف بخش‌هایی از حریم خصوصی بصورت عمومی در اختیار همه قرار دهیم تا همه بتوانند چک کنند مدرک تحصیلی بنده چیست و در چه سالی فارغ‌التحصیل شده‌ام تا من که مهندس هستم، نگویند دکتر و کسی هم بیخود خودش را دکتر معرفی نکند.

همچنین بخوانید

پس از آن نیز رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با بیان اینکه استعلام مدرک و گواهی اشتغال به تحصیل جزو اولویت‌های ۲۳گانه بوده، گفت: ارتباط خوبی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ایجاد شده و اکنون بخشی از فرآیندهای استنادپذیری مدارک حل شده است که ۳۵۰۰ مرکز آموزشی را شامل می‌شود. در حال حاضر در بیش از ۹۰ دانشگاه، امکان ثبت‌نام برخط دانشجویان سال اول، بدون اخذ فیزیکی مدارک، بلک به‌صورت دریافت مدارک به‌صورت سیستمی از پایگاه وزارت آموزش و پرورش فراهم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استعلام مدرک تحصیلی افراد با داشتن کد ملی آنها، ناقض حریم خصوصی نیست، گفت: قانون آزادی اطلاعات کشور بحث حریم خصوصی را کاملا تبیین و شفاف کرده و مدرک تحصیلی به عنوان حریم خصوصی ذکر نشده است، بنابراین ممانعت قانونی برای انجام این پروژه وجود ندارد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز این پروژه به نتیجه نرسیده بود. ما امروز یک پایگاه اطلاعاتی از مدارک تحصیلی داریم و دامنه اطلاعات آن نیز روز به‌روز افزایش می‌یابد. باور داریم با این کار دیگر امکان تقلب و سوءاستفاده از مدارک تحصیلی وجود ندارد.

در این راستا باقری اصل به‌تازگی در توییتر نوشت: حل معضل مدارک تحصیلی جعل و اصلاح فرآیند گواهی اصالت مدارک اقدامی دیگر در اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت است. شاید دیگر کسی نتواند با مدرک جعلی در جایی ثبت‌نام کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سامانه استعلام اصالت مدارک دانشگاهی با همکاری وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، سازمان ثبت احوال، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تنظیم مقررات و با راهبری شورای اجرایی فناوری اطلاعات به آدرس estelam.msrt.ir و با در اختیار داشتن شماره ملی و شناسنامه افراد قابل مشاهده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا