ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تدابیر سازمان فناوری اطلاعات ایران در کنترل کرونا

به گفته معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت دورکاری کارکنان یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در زمینه پیشگیری کرونا است که تا زمان همه‌گیری این ویروس و عدم وجود ممانعت‌های قانونی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از آغاز موج سوم کرونا در کشور چند هفته‌ای می‌گذرد و نگرانی‌های بسیاری در میان مردم پیرامون چگونگی مواجهه با این بیماری و حفظ سلامتی ‌خود شکل گرفته است. در این میان کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز با توجه به موضوع فعالیت و ماموریت‌های خطیری که در زمینه برنامه‌ریزی، پیشبرد راهبردها و سیاست‌های کلان کشور در حوزه فناوری اطلاعات و به ویژه در این روزها به دوش آنها گذارده شده است، دغدغه‌هایی دارند. دغدغه‌هایی که بخشی از آنها به چگونگی ایفای نقش و نحوه خدمت‌رسانی در دوران ابتلا به کرونا و بخشی دیگر به وضعیت تدابیر اتخاذ شده در خصوص اقدمات پیشگیرانه در این زمینه بازمی‌گردد.

در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات،‌حسین ملک- معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی این سازمان که ریاست ستاد مبارزه با کرونای سازمان را نیز به عهده دارد، معتقد است که از خودش و سپس سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌توان شکست زنجیره کرونا را آغاز کرد و در عین حال تاکید بسیاری بر رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی در دفتر کاری خود دارد.

همچنین بخوانید

تدابیر سازمان فناوری اطلاعات ایران در کنترل کرونا

اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در مواجه با کرونا شامل دو حوزه پیشگیری و درمان است. معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات ایران، نخستین اقدام این دستگاه بعد از همه‌گیری کرونا در کشور را به تبع قوانین بالادستی، تشکیل ستاد مبارزه با کرونا دانست که اهم اقدامات آن شامل دو حوزه پیشگیری و درمان است.  

ملک در خصوص اقدامات انجام‌شده در حوزه پیشگیری بیان کرد: با توجه به پروتکل‌های تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت و درمان در گام نخست، ضمن اطلاع‌رسانی بخشنامه‌های ستاد ملی کرونا و ارایه آموزش‌های لازم به پیاده‌سازی موازین بهداشتی پرداختیم که تا زمانی که کشور درگیر این بیماری است، ادامه پیدا خواهد کرد. در همین راستا، ابتدا از فرهنگ‌سازی و آموزش کارکنان آغاز کردیم و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا به شیوه‌های مختلف اعم از پیامک، نصب بنر، اتوماسیون اداری و تولید فایل آموزشی مورد اطلاع‌رسانی عموم همکاران قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، الزامات سلامت محیط کار اجرایی شد و امکانات بهداشتی مورد نیاز برای گندزدایی محیط‌های عمومی و تامین بهداشت فردی کارکنان و مراجعان تامین و در دسترس قرارگرفت. تب‌سنجی روزانه کارکنان در بدو ورود به محل کار، توزیع ماسک طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، قراردادن محلول ضدعفونی‌کننده در راهروها و ایجاد کابین ضدعفونی‌کننده مجهز به سیستم مه‌پاش از دیگر تدابیر اجراشده در حوزه پیشگیری از کرونا در سازمان فناوری اطلاعات است. هم‌چنین با تشویق کارکنان به پیگیری امور اداری از یکدیگر توسط تلفن، ایمیل یا اتوماسیون، آموزش کارکنان بخش خدمات، ممنوعیت صرف صبحانه و نهار به صورت جمعی، ایجاد محدودیت‌های ویژه برای آبدارخانه‌ها، ممنوعیت ورود کلیه پیک‌های موتوری برای تحویل بسته اعم از کالا یا غذا، تلاش برای کنترل هرچه بیشتر این بیماری در داخل سازمان را در دستور کاری خود قرار دادیم.

ملک ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت دورکاری کارکنان را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری کرونا دانست و گفت: این کار باعث شد در جایگاه یکی از نخستین سازمان‌های پیشگام در این زمینه قرار بگیریم. انجام دورکاری کارکنان سازمان مطابق بخشنامه‌های سازمان امور اداری و استخدامی کشور، از دیگر اقدامات اولیه برای کاهش احتمال واگیری ویروس است که تا زمان همه‌گیری این بیماری و عدم وجود ممانعت‌های قانونی ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی، ضمن تشریح تدابیر اتخاذشده در حوزه درمان به بخشنامه مربوط به ۱۹مهرماه ۱۳۹۹ با موضوع ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا اشاره کرد که مهم‌ترین بخش آن مربوط به نحوه مواجهه کارمند مبتلا به کرونا و هم‌اتاقی‌های وی است. بر این اساس چنانچه فردی با مشاهده علایم اولیه مواجه شد، با مراجعه به پزشک متخصص عفونی، ریه، داخلی و یا طب اورژانس می‌بایست نسبت به انجام آزمایش‌های لازم اقدام کند. در صورت مثبت بودن جواب به مدت ۱۴ روز را در شرایط قرنطینه سپری کند و پس از این مدت با انجام آزمایش مجدد و در دست داشتن جواب منفی آزمایش در محل کار خود حاضر شود.

هم‌چنین در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است چنانچه فردی با یکی از همکاران مبتلا به بیماری کرونا هم‌اتاق یا هم‌نشین باشد، با نظر پزشک معتمد سازمان می‌تواند از سه روز قرنطینه خانگی در منزل و در صورت عدم وجود علایم اولیه به محل کار مراجعه اما ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی به صورت سخت‌گیرانه، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

ملک، هم‌چنین در راستای حمایت از کارکنانی که افرادی که با آنها در یک خانه زندگی می‌کنند و به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند تصریح کرد: طی این رویداد، کارمند می‌تواند با ارایه آزمایش مثبت فرد بیمار و سایر مستندات مربوطه، با تایید پزشک معتمد و نظر وی در محل کار حاضر شوند. البته ضدعفونی محل استقرار کارمند مبتلا به کووید ۱۹ نیز از دیگر اقداماتی است که پس از اطلاع از نتیجه آزمایش فرد مشکوک انجام می‌شود.

نحوه برخورد با کارکنان خاطی

وی در خصوص اقدامات قانونگذار در برخورد با کارکنانی که اهتمامی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده در محل کار خود به خرج نمی‌دهند، با تاکید بر این مهم که حفظ سلامت کارکنان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، به  بخشنامه شماره ۲۹۰۸۲۳ تاریخ ۰۵/۰۶/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد که طی آن، کارکنان و مدیرانی که اقدام به عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا کنند، پیرو ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به بالاترین مقام دستگاه اجرایی بدون ارجاع به هیات‌های رسیدگی در پنج سطح مورد مجازات قرار می‌گیرند.

این مجازات در مرتبه اول، اخطار کتبی بدون درج در پرونده، مرتبه دوم، توبیخ کتبی با درج در پرونده، مرتبه سوم، کسر یک سوم حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت یک ماه، مرتبه چهارم، کسر یک سوم حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت سه ماه و مرتبه پنجم، انفصال موقت حداکثر تا سه ماه است. البته گفتنی است کلیه مجازات‌های این بند قطعی و غیر قابل تجدید نظر است.

معاون پشتیبانی با یادآوری این که رعایت موازین بهداشتی توسط بازرسان و ضابطین سازمانی مورد پیگیری و رصد قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد هرگونه مخفی‌سازی این بیماری توسط کارکنان مورد پیگیرد قرار می‌گیرد و مطابق آنچه قانون تعیین کرده است با آن برخورد خواهد شد.

ابتلای ۱۰ درصد کارکنان به کووید ۱۹

بر اساس آخرین آمار به دست آمده تا هفته گذشته تست PCR تعداد ۵۵ نفر از مجموع کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران مثبت گزارش شده است که این رقم به طور تقریبی معادل ۱۰ درصد کارکنان است که ۴۴ نفر بهبود یافته و در محل کار حاضرند و ۱۱ نفر نیز در حال گذراندن دوره نقاهت هستند. البته تعدادی از کارکنان نیز در وضعیت مشکوک ابتلا به کرونا به سر می‌برند  که هنوز اطلاعی از نتیجه نهایی آزمایش آنها در دسترس نیست.

از میان کارکنان مبتلا به کرونا اعم از رسمی، قراردادی، پیمانکاری و امریه، کمترین سن ۲۴ سال و بالاترین سن ۶۰ سال است و رایج‌ترین گروه سنی مبتلایان ۴۰ تا ۴۹ ساله هستند. تحلیل آماری کارکنان مبتلا به کووید ۱۹ در سازمان فناوری اطلاعات (از میان ۵۵ نفر) نشان می‌دهد، حدود نیمی از مبتلایان را کارکنان قراردادی تشکیل می‌دهند که بالغ بر ۳۴درصد آنها دارای گروه خونی AB مثبت هستند. هم‌چنین ۴۷ درصد مبتلایان شامل کارکنان زن و ۵۳ درصد نیز مردان هستند.  

در یک نگاه کلی، بررسی آماری کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران حاکی از این است که از مجموع کارکنان تعداد ۳۹۹ نفر رسمی، پیمانی، قراردادی و طرحی و ۱۵۱ نفر نیز پیمانکاری هستند. از این تعداد ۱۶۴ نفر زن، ۲۳۵ نفر مرد هستند و حدود ۳۲ درصد آنها در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال قرار دارند.

توسعه خدمات دولت الکترونیک، یک نیاز ضروری است

رییس ستاد مبارزه با کرونا در سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه خدمات دولت الکترونیک را یک نیاز کاملا ضروری دانست که ذی‌نفعان اصلی آن علاوه بر دستگاه‌ها، مردم هستند و گفت: کرونا با وجود ایجاد دشواری‌های بسیاری برای مردم و دولت‌ها باعث شد، کاربری فناوری اطلاعات در کلیه حوزه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد که از جمله آنها شناسایی ظرفیت‌های ایجاد امکان دورکاری برای کارکنان ارایه‌دهندگان خدمات بود، که علاوه بر کاهش میزان واگیری موجب صرفه‌جویی حامل‌های انرژی، کاهش میزان آلاینده‌ها و حفظ سلامت محیط زیست بخشی از آن محسوب می‌شود.

وی هم‌چنین از تامین و توزیع ملزومات بهداشتی اعم از ماسک، محلول ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده میان کارکنان در هفته‌های آتی خبر داد و در خاتمه یادآور شد: کرونا دور از ما و خانواده ما نیست. پس مصوبات ابلاغ‌شده توسط ستاد کرونای ملی و داخلی سازمان را جدی بگیریم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم به حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایمان کمک کنیم. ما می‌توانیم شکست زنجیره کرونا را از سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا