انرژی

مصرف انرژی در ایران دارای بالاترین شاخص جهانی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: براساس تراز سال ۱۳۹۷ مصرف فعلی انرژی کشور معادل ۶.۳ میلیون بشکه نفت در روز است که چنانچه برنامه‌های بهینه سازی انجام شود، قابلیت صرفه جویی ۶۰ درصدی مصرف انرژی وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی مبینی دهکردی امروز در نشست خبری با تاکید بر این‌که  ظرفیت فعلی کشور با دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست و اکنون به ظرفیت‌های وسیعی در بخش‌های مختلف دست یافته‌ایم، اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم، هر غیرممکنی را ممکن خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن کسب و کارها و همزمانی این مساله با تحریم‌های تحمیلی این مساله را ضروری کرده که از ظرفیت‌های موجود استفاده بهتری ببریم، گفت: اگر بخواهیم برنامه‌ای برای برون رفت از این شرایط در نظر بگیریم، باید مختصات آن را لحاظ کنیم.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این‌که علی‌رغم اهمیت بهینه سازی تاکنون مفهوم این مساله مشخص نشده است، اظهار کرد: این در شرایطی است که ظرفیت‌های بزرگی برای خلق منبع مالی داریم که می‌توان به وسیله جلوگیری از اتلاف انرژی و بهینه سازی این مساله را محقق کرد.

مبینی دهکردی با اشاره به شدت مصرف انرژی در ایران تصریح کرد: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران بالاترین شاخص در جهان را دارد لذا لازم است بازار بهینه سازی انرژی را شکل دهیم، به گونه‌ای که دولت تنظیم‌گر و رگولاتور باشد و در عین حال تمام ذینفعان در آن سهم داشته باشند. البته این مساله در نیروگاه‌های بخش خصوصی تا حدی فعال شده است، اما لازم است به طور جد به این موضوع بپردازیم.

وی با بیان این‌که امروز کمبود قوانین و مقررات در کشور وجود ندارد و تمامی قوانین لازم در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت تدوین شده است، ادامه داد: در شرایط فعلی باید راه حل مدیریت چالش‌ها را پیدا کنیم.

صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری با کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این‌که ظرفیت بهینه سازی معادل ۳.۵ میلیون بشکه انرژی در روز باید ایجاد شود که این میزان می‌تواند شش تا هشت میلیارد صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: در طول دهه‌های اخیر عرضه انرژی اولیه کشور به طور متوسط سالانه سه درصد رشد داشته و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی موجب روند افزایشی شدت مصرف انرژی اولیه شده است.

شدت عرضه انرژی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است

وی ادامه داد: این در حالی است که شدت مصرف انرژی جهان در طول دهه‌های گذشته روند کاهشی داشته است اما شدت عرضه انرژی در ایران بیش از سه درصد متوسط جهانی است. ایران از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور آلمان بوده اما شدت انرژی ایران شش برابر آلمان است.

مبینی دهکردی با بیان این‌که مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیرمولد است، اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در ایران باید در ۱۰ سال آینده نصف شود که لازم است با بهینه سازی برای اقتصاد بعد از کرونا خلق منبع شود و بازار بهینه‌ سازی انرژی را تشکیل دهیم. در حال حاضر قوانین مورد نیاز بهینه سازی مصوب شده و بهترین قانون نیز سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف است.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است، گفت: طرح‌هایی در زمینه‌ی حمل و نقل با توجه به منابع بند «ق» مصوب شده و همچنین بهینه سازی ۶۰۰ هزار موتورخانه و برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی توسط توانیر نیز در این زمینه در حال پیگیری است.

مبینی دهکردی اضافه کرد: علاوه بر این در زمینه‌ی نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون، جایگزینی ۱۵۰ هزار تاکسی فرسوده، تولید قوای محرکه کم‌مصرف و موتور پایه‌گاز سوز کم مصرف، توسعه حمل و نقل قطار شهری در هشت کلانشهر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۷۰۰۰ مرغداری و استفاده از ماده ۱۲ برای کاهش مصرف در نیروگاه‌ها و طرح‌های پالایشی و پتروشیمی، صنایع فولاد و سیمان و بهینه سازی مصرف در ساختمان از جمله طرح‌های در دستور کار برای کاهش مصرف انرژی است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود تدوین دو سند در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی که اخیرا وزیر نفت به آن اشاره داشته است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که وزارت نفت مورد انتقاد قرار گرفته این بوده که چه میزان پالایشگاه مورد نیاز کشور است؛ برهمین اساس وزیر نفت ماموریت داده است تا وضعیت حمل و نقل جهان در سال ۱۴۲۰ مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و براساس این مطالعات سند حمل و نقل کشور تدوین شده و پس از آن نیز وضعیت تولید و مصرف گاز مورد توجه قرار گرفته است.  

با روند کنونی مصرف تا ۲۰ سال آینده وارد کننده گاز می‌شویم

مبینی دهکردی اظهار کرد: با روند کنونی مصرف طی ۲۰ سال آینده باید سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز وارد کنیم، به همین دلیل سند تراز عرضه تولید و مصرف گاز کشور در افق ۲۰ ساله را در نظر گرفته‌ایم و براساس دو سندی که برای بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شده و طبق آنچه در سند اول ارائه شد، طی ۲۰ سال آینده ۲.۷ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی نیاز خواهیم داشت.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا