امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

واکنش تولیدکنندگان به واگذاری تنظیم بازار نهاده ها به وزارت جهاد

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه درشرایط فعلی مشکل تامین نهاده است و تفاوتی نمی کند تنظیم بازار بر عهده کدام دستگاه باشد،گفت:دولت از تولیدکننده،یارانه مصرف کننده را دریافت می کند.

ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به واگذاری تمام اختیارات مربوط به تنظیم بازار نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش از این هم توزیع نهاده‌ها در اختیار وزارت جهاد بود و الان قسمت‌های دیگری از فرایند تنظیم بازار نهاده‌های دامی به این وزارت خانه واگذار شده است ولی این مشکلی را از تولید و تولیدکننده رفع نمی‌کند.

وی ادامه داد: هنوز نهاده مربوط به ماه مهر به تولیدکننده تحویل داده نشده یا اگر هم شده هنوز بارگیری نشده است، بنابراین در روند تحویل نهاده‌ها یکماه عقب هستیم و تولیدکنندگان نمی‌دانند این خلأ یکماهه را چگونه برطرف کنند و ناچارند که از بازار آزاد نهاده مورد نیازشان را تأمین کنند.

نبی پور با بیان اینکه قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد از ١۶ هزار تومان هم گذشته و قیمت ذرت بالای ۴۴٠٠ تومان است، گفت: هزینه‌های واکسن و دارو نیز ۵ تا ۶ برابر شده است. بعنوان مثال حدود ۵ ماه قبل، هزینه دو واکسن آنفلوانزا برای هر قطعه مرغ، ٧٠٠ تومان بوده الان به ۴ هزار و ۴٠٠ تومان رسیده است و تولیدکننده نمی‌تواند این هزینه را تأمین کند.

وی تصریح کرد: با شرایط موجود، مهم نیست که تنظیم بازار در اختیار چه دستگاه و نهادی باشد مساله مهم بحث تأمین است. وقتی ارز و کالا فراوان باشد مشکلی هم وجود ندارد اما وقتی نیست چگونه می‌خواهند تنظیم بازار انجام دهند؟

نبی پور ادامه داد: از سوی دیگر هم دولت حاضر به تغییر نرخ تخم مرغ نیست هم اکنون قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ١۵ هزار تومان است و به تولیدکننده می‌گویند باید آن را به قیمت ١٢ هزار تومان عرضه کنید که این درست نیست.

وی تصریح کرد: در واقع دولت به جای اینکه به تولیدکننده یارانه بدهد یارانه مصرف کننده را هم از تولیدکنندگان می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا