انرژی

سرنوشت بازار نفت با ورود ایران چه خواهد شد؟

انتخابات آمریکا، چراغ پررنگ تر شدن حضور ایران در بازار جهانی نفت را روشن کرده و آنطور که برخی کارشناسان اعلام کرده اند، حق ایران باز خواهد گشت و در این بین اگر سیاست درست اعمال شود تعادل بازار نفت نیز از بین نخواهد رفت اما برخی دیگر نیز معتقدند که در زمان کوتاه بازگشت ایران به بازار جهانی امکان پذیر نیست.

در این باره امینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: بحث کاهش نفت ایران یک اقدام غیرمنطقی بود که حق واقعی ما سلب شد، لذا باید طبق آنچه که حق کشورها است تقسیم بندی در اوپک صورت گیرد، سهم تولید ایران باید به بازار بازگردد و بر اساس قوانین بین المللی ایران جایگاه خود را بدست آورد.

وی تصریح کرد: آنطور که بایدن اعلام کرده آمریکا قرار است به برجام بازگردد که در این شرایط تغییرات بیشتری ایجاد خواهد شد و کشورهایی که در این مدت سهم ایران را در اختیار داشتند ضرر خواهند کرد و بازارشان را از دست خواهند داد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: بحث این است که ابتدا باید حق ایران بازگردد اما اینکه چه خواهد شد، بستگی زیادی به برجام و دستور العمل های بین المللی و پایبندی کشور ها دارد اما در این بین برخی کشورها نیز سود خواهند برد؛ چراکه برخی کشورها برای خرید از ایران منع شدند و شاید این مساله به نفع آن ها نبوده است.

امینی با بیان اینکه منافعی که برای ایران به وجود خواهد آمد، قطعا به نفع کشورهای دیگر نیز خواهد بود، اظهار کرد: قطعا شرایط برای ایران بهتر خواهد شد و کشورهایی که جایگاه ایران را تصاحب کرده بودند ضرر خواهند کرد اما در این میان کشورهایی نیز نفع خواهند برد.

وی با اشاره به وضعیت قیمت نفت و شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا نیز، گفت: اگر شرایط به درستی مدیریت شود، ورود ایران بر قیمت ها تاثیر چندانی نحواهد گذاشت و بازار جهانی نیز لطمه چندانی نخواهد خورد.

به گفته این کارشناس البته باید به این مساله نیز توجه کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا کل دنیا فعالیت های صنعتی خود را کاهش داده است و شرایط فعلی بازار مربوط به ورود ایران به بازار نفت و کاهش تقاضا نمی شود و باید برای این مساله سیاست های درستی اعمال شود تا ضمن بازگشت حق ایران بازار جهانی نفت نیز متعادل باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، انتخاب جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت آمریکا خواهد داشت بلکه ممکن است عرضه جهانی نفت را در مدت یک سال متاثر کند. برخلاف رویکرد فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران و تشدید تحریمها علیه صنعت نفت ایران، بایدن قول داده است مسیری را برای بازگشت به دیپلماسی و مذاکره با ایران باز کند.

طبق اعلام اویل پرایس، اگر آمریکا و ایران به پای میز مذاکره برگردند، این احتمال وجود دارد که از تحریمهای سخت گیرانه آمریکا علیه صادرات نفت ایران کاسته شود. تحلیلگران می گویند اگرچه چنین اتفاقی یک شبه نخواهد افتاد اما بازار هنوز خیلی ضعیف و شکننده است و قادر نیست عرضه دیگری را جذب کند و مصرف جهانی نفت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

بازگشت بخشی از صادرات نفت ایران به بازار در مدت یک سال، مانع بزرگ دیگری برای گروه اوپک پلاس ایجاد خواهد کرد که تولیدش را با هدف متوازن کردن عرضه و تقاضا و تقویت قیمتها به میزان بالایی محدود کرده است. ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده و ممکن است تلاشهای این گروه را برای مدیریت عرضه نفت پیچیده تر کند.

با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بازگشت نفت ایران به بازار را به تاخیر بیاندازند. هر چه این تاخیر طولانی تر شود، تاثیر آن بر توازن بازار و قیمتهای نفت کمتر خواهد بود زیرا جهان و مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ وضعیت عادی تری پیدا می کنند. همچنین با به قدرت رسیدن بایدن، دولت وی در ابتدا مسائل دیگری را در اولویت قرار خواهد داد و پس از آن هم ممکن است بخواهد منتظر برگزاری انتخابات در ایران شود.

بعلاوه دولت بایدن ممکن است تاثیر دیپلماسی مذاکره با ایران بر متحدان آمریکا در منطقه شامل عربستان سعودی را به حساب بیاورد. رابطه بایدن با ریاض در مقایسه با روابط شخصی ترامپ با حکام سعودی و خطاب قرار دادن اوپک در توییتر، فاصله بیشتری خواهد داشت.

دولت جدید در کاخ سفید باید در سیاستهای خود عوامل بسیاری را مد نظر قرار دهد. با این حال اگر توافقی در زمینه کاهش تحریمها در سال آینده حاصل شود، بازار نفت و اوپک ممکن است با دو میلیون بشکه در روز عرضه جدید روبرو شوند که احتمالا در حال حاضر آن را به حساب نیاورده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا