انرژی

بایدن چه خوابی برای نفت شیل دیده است؟

پیروزی بایدن ممکن است باعث تغییراتی در بخش انرژی آمریکا در سالهای آینده شود با این حال رییس جمهور منتخب با توجه به این حقیقت که اکثریت سنا هنوز نامعلوم مانده، ممکن است فضای مانور محدودی داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رییس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است تریلیونها دلار برای سرعت بخشیدن به گذار از سوختهای فسیلی، کاهش آلایندگی و مقابله با تغییرات جوی هزینه کند. بایدن همچنین وعده داده است فرکینگ جدید در زمینهای فدرال را محدود کند. چنین اقدامی فعالیتهای شرکتهای شیل در ایالتهای مختلف از جمله نیومکزیکو را محدود خواهد کرد.

نفت و گاز

همچنین بخوانید

پیروزی انتخاباتی بایدن به موانعی که صنعت نفت و گاز آمریکا با سقوط تقاضا در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا با آن روبروست، اضافه می کند. انتظار می رود رییس جمهور منتخب دموکرات مجوزهای حفاری جدید در زمینهای فدرال را از طریق یک فرمان اجرایی ممنوع کند. اقدام وی برای مقابله با آلایندگیهای این صنعت برخلاف اقدام دولت ترامپ در تسهیل مقررات محیط زیستی خواهد بود و احتمالا هزینه تولید، حمل و نقل و فرآوری هیدروکربنها را افزایش می دهد. هدف گذاری بایدن برای شبکه برق پاک ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۳۵ ممکن است سهم گاز در تولید برق را کاهش دهد و هدف وی برای افزایش فروش خودروهای برقی، تقاضا برای بنزین و دیزل را کمتر کند. مطمئنا پیشنهاد بایدن برای محدود کردن تولید در زمینهای فدرال ممکن است تاثیر مثبتی روی قیمتها داشته باشد زیرا توسعه عرضه را محدود می کند. هزینه های صورت گرفته برای احیای اقتصادی هم تقاضا برای سوختهای فسیلی در کوتاه مدت را تقویت خواهد کرد.

صادرات LNG  آمریکا

در برنامه جوی رییس جمهور منتخب آمریکا به گاز طبیعی مایع اشاره ای نشده است. با این حال ساخت خطوط لوله و پایانه های LNG در آمریکا که طی چند سال اخیر به عنوان یک صادرکننده بزرگ LNG ظاهر شده است، ممکن است در صورت موفقیت بایدن برای تشکیل کمیسیون رگولاتوری انرژی فدرال با اکثریت دموکرات که بر ساخت زیرساخت انرژی نظارت می کند، هدف کنکاش بیشتری قرار گیرد. صادرکنندگان LNG آمریکا ممکن است به شکلی در دولت بایدن سود ببرند. اگر دولت بایدن موفق شود آلایندگی میادین شیل آمریکا را کاهش دهد، این مسئله خریداران حساس به مسائل جوی در اروپا را جذب خواهد کرد. همچنین بهبود روابط با چین به صادرکنندگان آمریکایی دسترسی بیشتری به بزرگترین بازار جهان فراهم می کند.

تجدیدپذیرها

ریاست جمهوری بایدن ممکن است رونق رشد برق پاک در آمریکا را به همراه داشته باشد. در طول کارزار انتخاباتی، بایدن گفته بود قصد دارد آلایندگیهای صنعت برق را تا سال ۲۰۳۵ به صفر برساند. علاقه سرمایه گذاران به داراییها و فناوریهای سبز اخیرا افزایش پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر در این رشد، افزایش تقاضا برای پنلهای خورشیدی سقفی و باطریهاست که در زمان قطعی برق ناشی از طوفان و خطر آتش سوزی جنگلها می توانند مورد استفاده قرار گیرد. نیروی بادی و خورشیدی هم ارزانترین منابع برق در بسیاری از بازارهاست.

زغال سنگ

پیروزی بایدن احتمالا روند نزول زغال سنگ را تسریع خواهد کرد. تقاضا برای زغال سنگ با روی آوردن نیروگاهها به گاز طبیعی و تجدیدپذیرها که منابع ارزانتر و پاکتری هستند، افت شدیدی پیدا کرده است و بایدن خواستار شبکه برق عاری از زغال سنگ در ۱۵ سال آینده شده است که دیگر فضایی برای این سوخت کثیف باقی نمی گذارد. ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ وعده داده بود صنعت زغال سنگ را احیا کند و هنگامی که قدرت رسید، بسیاری از مقررات محیط زیستی را برای کمک به معدنکاران حذف کرد. اما این تلاشها تاثیری در زوالی که تحت تاثیر عوامل بازار هدایت شده، نداشت. زغال سنگ امسال ۱۹ درصد در تولید برق آمریکا سهم خواهد داشت که در مقایسه با بیش از ۵۰ درصد در سال ۲۰۰۶ کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

توافق سه جانبه آمریکا-مکزیک-کانادا

پیروزی بایدن ممکن است اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک را برای کنار گذاشته برنامه انرژی ناسیونالیستی اش تحت فشار قرار دهد. لوپز اوبرادور با متوقف کردن پروژه های انرژی خارجی شامل معلق کردن مناقصه های نفت و برق رقابتی، تنشهای زیادی را میان شرکای تجاری مکزیک ایجاد کرده است. گروهی از سناتورهای آمریکایی ماه گذشته در نامه ای به ترامپ هشدار دادند اقدامات مکزیک روح توافق تجاری سه جانبه میان آمریکا، مکزیک و کانادا را تضعیف می کند.

اتانول

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیروزی بایدن ممکن است به معنای توقف اعطای معافیت پالایشگاهی برای استاندارد سوخت تجدیدپذیر آمریکا از سوی سازمان حفظ محیط زیست باشد و به تثبیت قیمتها و تقاضا برای سوختهای تولید شده از ذرت و سویا کمک کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا