اقتصاد کلان

سپرده‌گذاری ۴۴ هزار میلیاردی از ارز نفتی

از محل ذخائر ارزی صندوق توسعه ملی بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات در بانک های عامل سپرده گذاری شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، از ابتدای تاسیس صندوق توسعه ملی در کنار تسهیلات ارزی، بخشی از منابع صندوق براساس تکلیف قانونی به تسیهلات ریالی اختصاص یافته است. این تسیهلات طبق قوانین بودجه سنواتی تا انتهای سال ۱۳۹۳ از طریق انعقاد قرارداد عاملیت ریالی با بانک‌های عامل پرداخته شده و از ابتدای سال ۱۳۹۴ صندوق نسبت به سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسیهلات ریالی به طرح‌های تعیین شده، اقدام کرده است. در این حالت صندوق تنها عامل توزیع سپرده های ریالی بوده و نقشی در تخصیص موردی این تسهیلات به طرح ها و فعالیت ها ندارد و مسئولیت آن برای برعهده بانک‌های سپرده‌پذیر است.

این در حالی است که گزارش صندوق توسعه ملی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ از محل قراردادهای عاملیت ریالی که براساس نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ریالی به متقاضیان از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده حدود ۱۱ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان به طرح‌ها و پروژه‌های معرفی شده از طرف بانک‌های عامل اختصاص و به حساب بانک‌ها واریز شده است که تا پایان شهریورماه گذشته حدود ۹۸۶۶ میلیارد تومان باعث اصل تسهیلات دریافتی به صندوق بازدریافت شده و ۲۱۷ میلیارد تومان نزد بانک‌ها به عنوان اصل تسهیلات جاری باقی مانده است که با سود مترتب در سال‌های آتی دریافت خواهد شد.

همچنین بخوانید

وضعیت سپرده گذاری صندوق در بانک ها

اما از ابتدای سال ۱۳۹۴، در اجرای حکم ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، صندوق نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی، اقدام کرد.

میزان اعتبارات مصوب شده بابت سپرده‌گذاری در راستای اجرای این قانون در بانک‌های دولتی و خصوصی در شش ماه اول سال گذشته در مجموع حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین وجه ۲۰ فقره قرارداد از قراردادهای ابلاغ شده سال ۱۳۹۷ در مجموع به مبلغ حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان در شش ماه اول سال جاری به حساب بانک‌ها واریز شده است.

صندوق توسعه ملی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریور سال گذشته در راستای اجرای ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اعتباری حدود ۳۷ هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان جهت سپرده‌گذاری در ۲۵ بانک دولتی و خصوصی مصوب کرده است.

این در شرایطی است منابع صندوق در بخش های دیگر قانونی از جمله تبصره (۱۸) قانون بودجه و همچنین قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

در مجموع میزان کل سپرده گذاری‌های ریالی انجام شده توسط صندوق توسعه ملی در بانک‌های دولتی و خصوصی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ در اجرای قوانین مربوطه حدود ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تا پایان شهریورماه سال گذشته مانده اصل این سپرده‌ها نزد بانک‌ها ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی ۶۶.۷ درصد از کل مبالغ سپرده‌گذاری شده است.

گفتنی است؛ صندوق توسعه ملی از اویل دهه ۹۰ در برنامه پنجم توسعه با دو ماموریت اصلی  تبدیل بخشی از عواید فروش نفت و گاز و فرآورده های آنها به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده و همچنین حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز کشور ایجاد شده و سالانه طبق قانونی بخشی از درآمدهای نفت و فرآورده های آن به صندوق واریز می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا