ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بازی‌هایی مثل فیفا بر تصور فضایی و سرعت عمل افراد تاثیر مثبت می‌گذارد

عکس دریافتی و تزیینی است
عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران درباره مفیدبودن بازی‌های کامپیوتری برای مغز انسان گفت: فواید بازی‌های کامپیوتری تا حد زیادی ثابت شده است، اما در عین حال که مخالفت‌های عدیده‌ای با آن می‌شود. در تحقیقات نشان داده شده است که بازی‌هایی مثل فیفا، بر تصور فضایی و سرعت عمل افراد تاثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، منوچهر مرادی درباره تعریف هوش مصنوعی اظهار کرد: تعریف هوش مصنوعی به دلیل وجود تعاریف متعدد، دشوار است؛ اما به‌طور کلی ۴ تعریف از آن ارائه شده است: شبیه انسان فکر کردن، شبیه انسان عمل کردن، منطقی فکر کردن و منطقی عمل کردن. وجه «مصنوعی» بودنِ هوش مصنوعی، به‌دلیل تلاشی‌ است که برای تقلید از انسان می‌کند.

وی ادامه داد: در بسیاری از شرایط، تکنولوژی از تجربیات قوی‌تر است؛ برای مثال برادران رایت بعد، توقع داشتند هواپیما مانند پرندگان بال بزند؛ چنین نشد، اما در حال حاضر هواپیماهایی وجود دارند که هیچ پرنده‌‍‌ای مشابه آن نیستند که توانایی تحمل این وزن را داشته باشند.

مرادی با ابراز امیدواری از موفقیت‌های احتمالی هوش مصنوعی در آینده، بیان کرد: ما تا پیش از این، به‌دنبال شبیه کردن انسان به یک نماد هوشمند بودیم ولی حالا کامپیوترهایی به‌مراتب قوی‌تر از انسان را می‌بینیم. به‌نظر می‌رسد که در آینده، هوش مصنوعی در بعضی زمینه‌ها، از انسان قوی‌تر خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران با تاکید بر مراقبت از تکنولوژی‌، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، فعالیت‌ها به گونه‌ای در پی مهار این صنعت و تکنولوژی است؛ چراکه هوش مصنوعی به انسان‌ها کمک می‌کند اما فعالیت‌هایش بسیار منطقی است. یکی از نمونه‌های امدادرسانی به کمک هوش مصنوعی در کم‌آبی و خشکسالی پاکستان صورت گرفت. چنان‌که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی، زمان مناسب آبیاری، تعیین و به کشاورزان پاکستانی خبررسانی شد؛ همین کار سبب کاهش مصرف آب و افزایش ذخایر آنان شد.

وی در گفت‌وگو با برنامه رادیوم رادیو جوان درباره مفید بودن بازی‌های کامپیوتری برای مغز انسان، تشریح کرد: فواید بازی‌های کامپیوتری تا حد زیادی ثابت شده است، اما در عین حال که مخالفت‌های عدیده‌ای با آن می‌شود. در تحقیقات نشان داده شده است که بازی‌هایی مثل فیفا، بر تصور فضایی و سرعت عمل افراد تاثیر مثبت می‌گذارد.

مرادی اضافه کرد: البته خانواده‌ها باید بر استفاده‌ی فرزندان‎‌شان از این بازی‌ها نظارت کنند. لازم به‌ذکر است که بازی‌های متعددی متناسب با مغز انسان ساخته و طراحی شده‎اند که همانند نرمش صبحگاهی برای مغز عمل می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به سخت بودن اثبات اثربخشی بازی‌ها، عنوان کرد: بازی‌های شناختی اثبات محدودی دارند و تنها افراد می‌توانند تاثیرات آن را در خودشان جستجو کنند.

وی در پاسخ به سوال «چگونه بفهمیم حال مغزمان خوب است؟» گفت: برای این‌که بفهمیم حال مغزمان خوب است، باید ببینیم توانایی محاسبات را داریم، آیا شماره تلفن‌ها را به یاد داریم، آیا اسامی را به ذهن می‌سپاریم یا همه را از یاد می‌بریم. اگر پاسخ‌مان به تمام این سوالات منفی‌ست، نباید نگران شویم؛ بلکه باید از تکالیف شناختی، مثل بازی‌ها استفاده کنیم.

مرادی ادامه داد: خیلی از بازی‌ها در مراحل اول ارتقای شناختی کافی را دارند. مثلا برای اولین بار فیفا بازی کردن، یادگیری‌های مختلفی را به‌دنبال دارد و مغز را به چالش می‌کشد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران در پایان دربارۀ چگونگی پیدا کردن بازی‌های شناختی تصریح کرد: «کتاب» مغزینۀ توجه و تمرکز بازی‌های شناختی کامپیوتری را در خودش دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا