بین الملل

اقتصاد ژاپن از رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بیرون می‌آید

سومین اقتصاد بزرگ دنیا ۲۱.۴ درصد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی رشد کرد که اولین رشد اقتصاد ژاپن طی یک سال گذشته و بیشترین رشد اقتصاد ژاپن از ۱۹۸۰ بود.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، اقتصاد ژاپن سریع‌ترین رشد را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی داشته و از بزرگترین رکود خود پس از جنگ جهانی بیرون آمده است. افزایش صادرات و مصرف به این کشور کمک کرده از آسیب‌های ایجاد شده توسط همه‌گیری ویروس کرونا خارج شود.

 جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 ولی تحلیلگران هشدار داده اند بهبود اقتصاد ژاپن در ادامه به خاطر افزایش موارد ابتلا در سراسر دنیا روند متعادل‌تری خواهد داشت و دورنمای چندان روشنی پیش رو نیست.

 سومین اقتصاد بزرگ دنیا ۲۱.۴ درصد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی رشد کرد و از ۱۸.۹ درصد پیش بینی شده فراتر رفت. اطلاعات دولتی نشان می‌دهد این اولین رشد اقتصاد ژاپن طی یک سال گذشته بوده است.

 این رقم همچنین بیشترین رشد اقتصاد ژاپن را از ۱۹۸۰ را نشان می‌دهد یعنی از زمانی که اطلاعات اقتصادی ژاپن در دسترس است. اقتصاد این کشور ۲۸.۸ درصد در فصل بهار به خاطر قرنطینه‌های وضع شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا، راکد شده بود.

 اصلی‌ترین دلیل این رشد اقتصادی ۴.۷ درصد افزایش مصرف در ژاپن بوده است. خانواده‌های ژاپنی هزینه‌های خود برای خرید خودرو، تفریحات و رستوران را افزایش داده اند.

 تقاضای خارجی هم ۲.۹ درصد به رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن افزوده است. صادرات ژاپن ۷ درصد افزایش یافته است.

 ولی هزینه‌های سرمایه ای ۳.۴ درصد کاهش داشته است. این دومین فصل پیاپی کاهش هزینه‌های سرمایه ای در ژاپن است. سیاست‌گذاران امیدوارند اقتصاد ژاپن را با هزینه‌های بخش خصوصی احیا کنند.

 وزیر اقتصاد ژاپن اعلام کرده اقتصاد این کشور هنوز هم بیش از ۳۰ تریلیون ین (۲۸۷ میلیارد دلار) کسری تولید یا مازاد ظرفیت تولید دارد که بخشی از آن را باید بسته های محرک اقتصادی جدید پر کرد.

 کسری تولید زمانی به وجود می‌آید که تولید واقعی کشور کمتر از کل ظرفیت اقتصاد باشد که نشانه‌ای از تقاضای ضعیف است.

 نخست وزیر ژاپن به کابینه خود دستور داده یک بسته محرک اقتصادی دیگر معرفی کند که احتمالا بین ۱۰ تا ۳۰ تریلیون ین خواهد بود.

 علیرغم نشانه های بهبودی طی ماه‌های اخیر، تحلیلگران انتظار دارند سومین اقتصاد بزرگ دنیا ۵.۶ درصد در سال مالی جاری که تا پایان مارس ۲۰۲۱ ادامه دارد کوچک شود و هشدار داده‌اند سال‌ها طول می‌کشد تا به سطح قبل از بحران کرونا بازگردند.

 انتهای پیام/۱۹۵

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا