ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ایران تحریم شدنی است، اما تحدید نمی شود

ایسنا/گیلان سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ایران تحریم شدنی است، اما تحدیدشدنی نیست، گفت: ژئوپلتیک ایران اساسا مفصل دنیا و مرکز ارتباطات است و باید عملا قدران این موقعیت باشیم و تلاش کنیم کریدورهای جهانی از اینجا عبور کند لذا امروز اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگترین فرصت اقتصادی کشور محسوب می شود و باید از آن استفاده کنیم.

کاظم جلالی در نخستین همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای که در سالن همایش های بین المللی سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: بر هم خوردن ثبات سنتی ژئوپلتیک در نتیجه از بین رفتن نظام دو قطبی در جهان و تاثیرات ناشی از آن در سیاست و اقتصاد جهانی، کشورهای جهان را با شماری از مشکلات جدی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و رشد بیکاری و از بین رفتن روزافزون فرصت های شغلی و… رو به رو ساخته است.

وی با اشاره به اضافه شدن رکود اقتصادی ناشی از جنگ های منطقه ای، تروریسم بین المللی و اپیدمی ویروس کرونا به مشکلات مذکور، تصریح کرد: با دشواری های ایجاد شده در نتیجه روند گذار از مدل اقتصادی کنونی به اقتصاد دیجیتالی در کنار سایر مشکلات، اهمیت اتحادیه های اقتصادی منطقه ای بیش از پیش برای ما روشن می شود.

همچنین بخوانید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، اتحادیه های اقتصادی فعال در عرصه های سیاسی، مالی، تجاری، تولیدی، صنعتی و فرهنگی را بسیار مهم دانست و افزود: اتحادیه های اقتصادی موجب رشد و رونق اقتصادی کشورهای عضو، تامین کننده ثبات و امنیت کشورها، ایجاد فرصت های شغلی، بالا رفتن سطح رفاه مردم و پیونددهنده کشورهای عضو با سایر مناطق جهان هستند.

جلالی، با اشاره به نقش فزاینده مناطق آزاد اقتصادی در توسعه اقتصاد کشورها، یادآور شد: بسیاری از دولت ها ایجاد و گسترش مناطق آزاد اقتصادی را به عنوان مولفه ای مهم و راهبردی و نیز یکی از اشکال ویژه و کارآمد تنظیم فعالیت اقتصادی خارجی در راستای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی تلقی می کنند و برنامه ریزی اقتصادی خود را برای ایجاد و حمایت از این مناطق در اولویت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه اهمیت و پتانسبل منطقه اوراسیا بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: با توجه به وزن بالای اوراسیا در معادلات مختلف جهانی و منطقه ای اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی و در یک کلام بر متغیرات ژئوپلتیک در حال حاضر شاهد رقابت قدرت های جهانی و فرامنطقه ای برای اعمال نفوذ در این مناطق هستیم.

سفیر ایران در روسیه، اتحادیه اوراسیا را متشکل از فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان دانست و تصریح کرد: برخی از کشورها به این اتحادیه پیوسته و برخی نیز مطالبه عضویت در آن را دارند، زیرا در صورت تحقق کامل پتانسیل های مختلف آن بسیاری از مشکلات کشورهای عضو و کشورهای همسایه این اتحادیه از جمله توسعه نیافتگی اقتصادی حل می شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر جمعیتی معادل ۱۸۳ میلیون نفر و مساحتی در حدود ۲۰ میلیون کیلومترمربع دارد، گفت: نقش این اتحادیه در حوزه اقتصادی و تجاری بسیار مهم و در بستر ژئوپلتیک بسیار دارای اهمیت است؛ لذا جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته همکاری و عضویت در این اتحادیه را آغاز کرده و تصویب این موافقت نامه موقت در مجلس، تاکنون منجر به تسهیل در صادرات و واردات ۸۶۲ قلم کالا میان طرفین توافق شده است.

جلالی ادامه داد: تا مردادماه امسال معادل دو میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار رشد صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد شش درصدی را نشان می دهد لذا یکی از بزرگترین مسائلی که باید در اینچنین همایش هایی به تبیین آن بپردازیم، توسعه زیرساخت هاست که در این عرصه ایجاد اتصال بین کشورهای عضو اتحادیه از طریق راه آهن نقش بسیار مهمی دارد.

وی بزرگترین پیام همایش مذکور را تکمیل هرچه سریع تر راه آهن رشت – آستارا دانست و متذکر شد: راه آهن رشت – آستارا خلا کریدور چین تا فنلاند شامل چین، هند، پاکستان، افغانستان و ایران است لذا نباید این راه آهن را فقط برای گیلان ببینیم، بلکه رسیدگی به کل کشور محسوب می شود.

سفیر ایران در روسیه، با اشاره به اراده جدی روس ها برای فاینانس راه آهن آستارا، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ میلیون کانتینر کالا از هند به اروپا صادر می شود و اگر این حجم از کالا از مسیر کریدور ایران منتقل شود، هم از لحاظ زمان و هم از نظر قیمت بسیار مناسب تر تمام خواهد شد.

جلالی، راه آهن رشت – آستارا و چابهار زاهدان را به ترتیب اولویت های کریدور ایران دانست و اضافه کرد: می توانیم منطقه آزاد چابهار را به منطقه آزاد انزلی متصل کنیم؛ البته کریدور شرقی نیز دارای اهمیت است که به دنبال راه آهن زاهدان بیرجند هستیم.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم برای تکمیل کریدور ایران صرفا به منابع داخلی اتکا کنیم، نمی توانیم سرعت مناسب را داشته باشیم، زیرا بسیاری از کشورها تلاش دارند کریدورهایی را از مسیرهای خارج ایران پیش ببرند که در این صورت دچار مضرات می شویم.

سفیر ایران در روسیه، گرایش آینده اقتصاد دنیا را به سمت شرق دانست و اظهار کرد: امروز اقتصاد چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد دنیاست و طبعا نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک اقتصاد منطقه ای در شرق بسیار مهم و دارای اهمیت است.

جلالی، با بیان اینکه هژمونی یک جانبه گرایانه آمریکا در حال تضعیف شدن است، گفت: با توجه به تحولات اتفاق افتاده در آمریکا، نباید معادلات خودمان را مجددا با رویکرد به غرب پیش ببریم و حتما باید به مزیت های ذاتی کشور نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه ایران تحریم شدنی است، اما تحدیدشدنی نیست، تصریح کرد: ژئوپلتیک ایران اساسا مفصل دنیا و مرکز ارتباطات است و باید عملا قدران این موقعیت باشیم و تلاش کنیم کریدورهای جهانی از اینجا عبور کند لذا امروز اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگترین فرصت اقتصادی کشور محسوب می شود و باید از آن استفاده کنیم.

جلالی با بیان اینکه نیازمند تقویت بخش خصوصی هستیم، افزود: بخش خصوصی می تواند سهم بیشتری در بازار روسیه داشته باشد لذا خوشبختانه اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط استوار است و باید پشتوانه های اقتصدی و فرهنگی لازم را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا