اقتصاد کلان

میزان تجارت ایران و آفریقا + اقلام معاملاتی

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشورمان با آفریقا طی هفت ماه امسال بالغ بر ۹۵۹ هزار و ۸۴۸ تن بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید روح الله لطیفی در تشریح وضعیت تجارت خارجی کشورمان با آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا با داشتن ۵۴ کشور در واقع دومین قاره وسیع جهان محسوب می شود. این قاره با ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت در مقایسه با میانگین جهانی، نرخ رشد بالایی دارد و به همین دلیل قاره افریقا به عنوان یکی از بازارهای بالقوه آتی جهان به شمار می رود.

وی افزود: البته این قاره سهم اندکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است و در واقع حجم تجارت خارجی افریقا سهمی کمتر از سه درصد از تجارت جهانی را تشکیل داده است.

همچنین بخوانید

به گفته لطیفی، با این وجود ایران در هفت ماهه اول سال جاری با ۲۷ کشور قاره افریقا دارای تجارت بوده است که حجم این تجارت از حیث وزن بالغ بر ۹۵۹ هزارو ۸۴۸ تن و برابر با ۱۸۰ میلیون و ۴۳۲ هزارو ۱۶۱ دلار بوده است و اگرچه این حجم از تجارت در شرایط تحریم های ظالمانه امریکا و نیز شرایط شیوع جهانی ویروس کرونا صورت گرفته است اما افریقا ظرفیت بسیار زیادی دارد تا حجم تجارت خود را با کشورمان تاسطح بسیار بالاتری برساند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک  افزود: سهم صادرات محصولات ایرانی به افریقا ۹۵۱ هزار و ۵۴۹ تن برابر با ۱۶۰ میلیون و ۱۱۳ هزارو ۴۵۲ دلار بوده و این در حالی است که میزان واردات کشورمان بالغ بر  ۸۲۹۹ تن و برابر با ۲۰ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۰۹ دلار بوده است.

لطیفی خاطر نشان کرد: ایران در این مدت با کشورهای ساحل عاج، کامرون، جیبوتی، الجزایر، مصر، غنا، گینه، کنیا، لیبی، مراکش، مالی، ماکائو، موریتانی، موریس، موزامبیک، نیجریه، سودان، سنگال، سومالی، توگو، تانزانیا، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زامبیا ، اتیوپی، تونس و رواندا دارای روابط تجاری بوده است.

سخنگوی گمرک یادآور شد: بیشترین واردات کشورمان از افریقا از زیمباوه با۷۲۳ تن کالا و برابر با پنج میلیون و ۷۵۵ هزار دلار بوده است  و پس از آن کشورهای غنا با پنج میلیون و ۵۵۶ هزارو ۴۸۰ دلار و آفریقای جنوبی با سه میلیون و ۵۹ هزار و ۶۵۶ دلار قرار دارند. ضمن آنکه بیشترین صادرات کشورمان به غنا با ۱۹۶ هزار و ۵۷۸ تن و برابر با ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۵۱۵ دلار و پس از آن کامرون با ۲۲ میلیون ۸۵ هزار و ۲۸۵ دلار و کنیا با ۲۱ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۱۰۹ دلار بوده است.

لطیفی در خصوص محصولات و کالاهای تجاری تبادل شده با افریقا نیز گفت: صادرات کشورمان به افریقا شامل دوغ، شیر، خامه و لبنیات، انواع خرما، خمیرهای غذایی و خوراکی، گچ و سیمان، کربن، انواع صفحه و ورق فلزی، تجهیزات ساختمانی، شیشه، انواع میله های آهنی، آلومینیوم، انواع اسید، پسته، انواع گل برای مصارف عطر سازی، شیره و عصاره شیرین بیان، تجهیزات پزشکی ودانه ها و میوه های روغنی است. همچنین کالاهای وارداتی کشورمان از افریقا نیز شامل انواع بذر، چربی وروغن نباتی، کلر واسانس مواد شوینده، قطعات یدکی خودروهای صنعتی ، لنت کلاج ، ظروف بسته بندی، تجهیزات پزشکی، دانه کنجد، توتون و تنباکو، انواع ورق و رول صنعتی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا