صنعت، معدن، تجارت

جزئیات تازه از واردات پارچه‌های خاص/ماجرای شرایط ویژه ترخیص پارچه‌های رو مبلی چیست؟

با وجود انتقادهای دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران درخصوص عدم نظارت کافی بر واردات بی‌رویه پارچه‌های خارجی، معاون فنی گمرک جزئیات جدید از امکان ترخیص کالاهای گروه ۲۷ باقی مانده در گمرکات کشور را اعلام کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، چندی قبل در گزارشی به توضیح مشکلات موجود در بخش صبعت کشور پرداختیم و در ادامه این بحث به نامه حسن نیلفروش‌زاده  دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اشاره کردیم که در مکاتبه با رئیس کل گمرک ایران درخصوص عدم نظارت کافی بر واردات بی‌رویه پارچه‌های خارجی نکات مهمی را یادآور شده بود. در این نامه به سه مورد جدی که سبب واردات انواع پارچه با تعرفه پایین اشاره شد.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

موضوعات اشاره شده به شرح زیر است:

۱- طبقه‌بندی ذیل ردیف تعرفه ناصحیح (از جمله ۵۹۰۳۹۰۹۰، ۵۹۰۷۰۰۹۰) به استناد اعلام نظر آزمایشگاه استاندارد. (به خاطر فرار از شمول استاندارد اجباری و استفاده از ارزش‌گذاری نازل گمرکی)

۲- اظهارنظرهای دوگانه دفتر تخصصی تعیین تعرفه گمرک ایران در طبقه‌بندی این پارچه‌ها

۳- ارزش‌گذاری نازل گمرکی برای پارچه‌های مورد نظر به صورتی که ارزش هیچ کدام از سند پارچه‌های ترخیص شده از … عمدتا ذیل ردیف تعرفه ۵۹۰۷۰۰۹۰ به استناد سوابق موجود در سیستم TSC ارزشگذاری نگردیده و با اکتفا به درج کلمه نرخ تسعیر ارز برای کالایی که از چین آمده، به ایران می‌رود و با نرخ لیر ترکیه آن هم به استناد پروفرمای چند سال پیش که خود پروفرما کلی محل اشکال می‌باشد به جای ارزش ۳.۵ الی ۴.۵ دلاری با ارزش ناچیز ۱.۳۰ دلاری ارزشگذاری و ترخیص می‌گردند و با آنکه به استناد ماهیت کالا، ردیف طبقه‌بندی صحیح چیز دیگری می‌باشد، توجهی نمی‌گردد و هیچ کدام از این پارچه‌های وارداتی به خاطر اظهار در ذیل ردیف تعرفه ناصحیح، مجوز استاندادر اخذ نمی‌نمایند. لذا واردات بی‌رویه ضربه جبران ناپذیری به تولید داخلی این نوع پارچه‌ها وارد نموده و اکنون تعداد زیادی از تولیدکنندگان این نصف متأثر از این وضعیت به وجود آمده با وجود توان تولید داخلی حتی داشتن طرح‌های توسعه‌ای آماده اجرا به خاطر واردات بی‌رویه پارچه‌های مشابه خارجی و عمدتا غیر استاندارد دچار ریسک ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی خود گردیده‌اند. باتوجه به فرمایشات مقام معظم وظیفه همه مسئولین کشور است که جهت تقویت تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه که در مواردی با عدم پرداخت حقوق و عوارض صحیح موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شوند، لذا خواهشمندیم دستور فرمایید با بررسی و دقت نظر در اعمال نظرهای فنی و گمرکی در جهت جلوگیری از واردات بی‌رویه پارچه‌های مذکور اقدامات شایسته صورت پذیرد.

جدیدترین اظهار نظر یک مقام مسئول در گمرک به حواشی ترخیص پارچه‌های رو مبلی

حال به گفته معاون فنی گمرک ایران ورود برخی از کالاها همچون پارچه رومبلی جزء گروه ۲۷ محسوب می‌شوندکه ورود آن ها به کشور ممنوع نیست. کالاهایی که از نظر الویت ارزی غیرفعال شدند و بانک مرکزی نسبت به صدور کد ساتا برای این اقلام اقدام نمی‌کند، دارای شرایط ترخیص ویژه هستند که اگر قبل از ممنوعیت به گمرکات رسیده باشند و از شرایط ماده ۱۱ استفاده کنند، کد ساتا هم صادر شده و پس از بررسی ارزش و تعرفه، نسبت به ادامه تشریفات اقدام می شود.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا