صنعت، معدن، تجارت

ضرورت اصلاح قانون نظام صنفی در شرایط فعلی اقتصاد

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به ضرورت صلاح ایرادات قانون نظام صنفی در شرایط اقتصادی امروز گفت:شرایط رقابت یکسان برای تشکل های بخش خصوصی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل ازاتاق اصناف ایران، حسین طاهر محمدی با اشاره به همکاری و پایبندی اصناف به نظام و حمایت از دولت در همه سنوات اظهار داشت:اصناف بدون هیچ چشم داشتی کار کردند و امسال نیز با شیوع کرونا تعطیل کردند و لازم است تا امروز شرایط اصناف را درک کنند و به ظرفیت ها و پتانسیل ها در حوزه تشکل های بخش خصوصی توجه شود.

وی در نشست اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران که با حضور اعضای هیات رئیسه فراکسیون اصناف و چندی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور اصلاح قانون نظام صنفی با تمرکز بر رفع موانع و اشکالات در قانون نظام صنفی، برگزار شده بود، خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی امروز اصناف ، اصلاح ایرادات قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد.

دبیر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برخی موارد در قانون نظام صنفی نه با اولویت های اقتصاد مقاومتی در چندسال گذشته تنظیم شده و نه با شرایط جنگ اقتصادی امروز هم خوانی دارد، لذا اصلاح این ایرادات در قانون نظام صنفی اهمیت دارد.

طاهرمحمدی افزود: هر زمان که لازم به همکاری اصناف بوده، اصناف پای کار آمدند در صورتی که اصناف از دریافت تسهیلات مناسب و خدمات لازم بی بهره اند چرا که در هیچ مرجع تصمیم گیرنده موثر نماینده اصناف حضور ندارد .

دبیر هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اصناف ولایت مدار از فروردین ماه در کنترل شیوع کرونا همکاری کردند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای کمک های مومنانه با توجه به اینکه خودشان بدهکار بودند و شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند جان فشانی کرده و گام های موثری را در جهت کمک به نیازمندان برداشتند .

وی با بیان اینکه اصناف سنتی شرکای اجتماعی نظام هستند، تصریح کرد: متاسفانه شرایط رقابت سالم و یکسان برای همه تشکل های بخش خصوصی وجود ندارد و در برخی از بخش ها شاهد انحصار و رانت هستیم به عنوان نمونه در بحث تغییر فرهنگ به سمت خرید از فروشگاههای مدرنیته، اصناف سنتی نادیده گرفته شدند و شرایط رقابت یکسان برای همه ایجاد نشد و با ایجاد فروشگاههای زنجیره ای بزرگ در شهرهای کوچک زمینه تعطیلی و ورشکستی صنوفی که سالهای سال خدمت گذار دولت بودند، فراهم شد.

دبیر هیات رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: فعالیت صنوف خرد در کشور هم به لحاظ بعد اقتصادی باعث ایجاد اشتغال زایی بدون هزینه برای دولت می شود که مالیات و عوارض نیز پرداخت می کنند و هم از بعد دیگر باعث ایجاد امنیت در جامعه می شوند که باید به این مسائل توجه شود .

وی با تاکید بر اینکه کرونا اولین و آخرین بحران در جامعه نیست، افزود: اصناف در این شرایط اقتصادی به دلیل علاقه به مردم و دولت و نظام از درآمدصنفی خود گذشتند اما عدالت در حوزه صنفی رعایت نمی شود و مطالبات اصناف مغفول مانده است .

طاهرمحمدی اظهار کرد: اصناف ویترین جامعه شهری هستند و بیشتر دیده می شوند اما آیا بر عملکرد دیگر مشاغل و ارگانها یا فعالیت داروخانه ها و پمپ بنزین ها و دست فروش ها که این روزها پر رنگ تر هستند برای رعایت پروتکل های بهداشتی نیز نظارت و سرکشی می شود؟ یا فقط اصناف زیر ذربین هستند و فعالیت شان کنترل می شود اگر لازم به نظارت است باید همه بخش ها را شامل شود نه فقط اصناف.

دبیر هیات رئیسه اتاق ایران در خصوص بحث بازرسی و نظارت بیان کرد: طبق تبصره ۷ ماده ۷۲ در قانون نظام صنفی مبنی بر پرداخت بودجه به صنوف از جرائم تعزیرات در ۱۰سال گذشته چیزی پرداخت نشده است اما اگر بررسی کنید فعالیت بازرسی و نظارت اصناف در ۱۰ سال گذشته را می بینید که اصناف با کمترین بودجه چه تلاشی برای کنترل و نظارت بازار داشته اند و روسای اتاق ها با اعتبار خود بازار را کنترل کرده اند و این همه هجمه به اصناف برای گرانفروشی بی انصافی است چرا که شاهد گرانی هستیم نه گران فروشی و امیدواریم بتوانیم خدمتی را برای اصناف انجام دهیم .

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا