بین الملل

اقتصاد منطقه یورو وارد رکود ۲ رقمی می شود

اقتصاددان‌ها انتظار دارند وضع قرنطینه‌های جدید و محدودیت‌های گسترده به دنبال موج دوم همه گیری ویروس کرونا، اروپا را به سمت یک رکود دو رقمی پیش ببرد.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، اقتصاددان‌ها با اشاره به عدم بهبود اقتصادی منطقه یورو در سال آینده میلادی علیرغم انتظار محرک‌های مالی ۵۰۰ میلیارد یورویی، عقیده دارند اقتصاد این منطقه در آستانه اولین رکود دو رقمی خود طی یک دهه گذشته قرار دارد.

 جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی

همچنین بخوانید

 در شرایطی که اروپا با اوج دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این منطقه ۲.۵ درصد در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ کوچک شود. اقتصاد منطقه یورو ۱۲.۶ در سه ماهه سوم رشد کرده بود و پیش بینی می‌شد این روند بهبودی در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

 حدود ۸۰ درصد از اقتصاددان‌هایی که رویترز از آنها نظرسنجی کرده انتظار دارند وضع قرنطینه‌های جدید و محدودیت‌های گسترده به دنبال موج دوم همه گیری ویروس کرونا، اروپا را به سمت یک رکود دو رقمی پیش ببرد.

آنجل تالتورا، سرپرست اقتصادی اروپا در آکسفورد ایکانامیکس می‌گوید:«اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی با یک رکود دو رقمی مواجه خواهد شد. این رقم نسبت به آنچه در نیمه اول سال شاهد بودیم بسیار متعادل‌تر است ولی هنوز هم بی ثباتی‌های بسیاری در این مورد وجود دارد».

 بیشتر اقتصاددانان ها می‌گویند کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه پایانی پس از رکود در نیمه اول سال، نشانه‌ای از رکود دو رقمی است. طی موج اول همه‌گیری ویروس کرونا، تنها سه اقتصاددان رکورد دو رقمی را پیش‌بینی کرده بودند.

پیش ‌بینی می‌شود اقتصاد منطقه یورو ۰.۸ در سه ماهه اول سال آینده میلادی رشد کند. این رقم کمی پایین‌تر از یک درصدی است که ماه گذشته پیش‌بینی شده بود.

 نظرسنجی از این اقتصاددان‌ها نشان می‌دهد اقتصاد منطقه یورو در سال آینده میلادی ۵ درصد رشد خواهد کرد.

 در شرایطی که اعلام خبر موفقیت‌آمیز بودن آزمایش واکسن کرونا بازارهای سهام را افزایش داده، نیمی از اقتصاددان‌ها این خبر را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ نکرده اند. بنابراین اگر واکسن کرونا توزیع شود، خوش‌بینی‌هایی در مورد رشد اقتصادی در سال آینده وجود خواهد داشت.

 انتهای پیام/۲۰۸

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا