امور زیربناییراه و ساختمان

صنعت ساختمان ایران سه نسل از دنیا عقب است/ صنعتی‌سازی در کشور کمتر از پنج درصد

رییس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: باتوجه به وضعیت موجود در حال حاضر باید حداقل ۴۰ درصد ساختمان‌ها در ایران با صنعتی سازی ساخته می‌شد اما در حال حاضر این عدد زیر ۵ درصد است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، احمد خرم در نشست خبری امروز با بیان اینکه متاسفانه بهره‌برداری، مقاوم‌سازی و قانون را در صنعت ساخت و ساز رها کرده‌ایم، گفت: متصدی و متولی صنعت ساختمان مشخص است و وزارت راه و شهرسازی سازمان نظام مهندسی اگر هم عزم نباشند و باهم تعامل نداشته باشند هیچ اتفاقی در این صنعت نمی‌افتد و به همین دلیل است که متاسفانه در این امر تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در صنعتی سازی و هوشمندسازی و بهره‌برداری از ساختمان سبز، دنیا در نسل ششم است و ما هنوز در نسل سوم ساخت و سازها باقی ماندیم و در این حوزه سه نسل از دنیا عقب هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشوری با اشاره به اهمیت صنعتی سازی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت موجود در حال حاضر باید حداقل ۴۰ درصد ساختمان‌ها در ایران با صنعتی سازی ساخته می‌شد اما در حال حاضر این عدد زیر ۵ درصد است.

خرم درباره موضوع اشتغال مهندسان اظهار داشت: در کشورمان ۲۵ تا ۲۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون واحد آن آپارتمان است و طبق مقررات هر ۵۰ آپارتمان نیاز به یک مدیر دارد تا بحث بهره‌برداری تعمیرات نوسازی مقاوم‌سازی و نگهداشت اجرا شود.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین حداقل در این حوزه ۲۰۰ هزار مهندس نیازمند است که این ۲۰۰ هزار شغل مستقیم، ۴۰۰ هزار شغل تبعی ایجاد می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشوری با بیان اینکه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ راه‌اندازی و سال آینده شروع به کار می‌کند گفت: این اقدام یک تحول در ارتقای کیفیت بهره‌برداری از ساختمان‌ها و اشتغال فارغ التحصیلان ایجاد می‌کند.

همچنین در ادامه این برنامه مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ساختمان وزارت راه‌ و شهرسازی از راه‌اندازی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش سلاختمان به صورت عام انجام می‌شود و در بخش نگهداری و پیش‌نگهداری مسائل پراهمیتی وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی با همکاری ذینفعان آن را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان حکم قانون را دارد و از آحاد مردم به عنون مالک و بهره‌بردار تا دستگاه‌های عدیده دولتی باید این قوانین را رعایت کنند البته برای اجرای مبحث ۲۲ قوانین پشتیبان داشته باشیم.

مانی‌فر درباره الزام ورود صنعت بیمه به ساختمان گفت:‌ در حال حاضر اگر بحرانی در صنعت ساختمان رخ دهد بیمه آن را حمایت نمی‌کند و از بابت حضور افراد فاقد صلاحیت در ساخت و ساز بیمه کمکی به مالکان نخواهد کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا