انرژی

امارات خروج از عضویت اوپک را بررسی می‌کند

اختلاف امارات متحده عربی با متحدانش در اوپک بالا گرفته و مقامات این کشور فایده عضویت در این گروه را زیر سوال برده و حتی خروج از آن را بررسی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مقامات آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: امارات متحده عربی علنا درباره مسئله عضویت در اوپک صحبت نکرده و تنها خروج از عضویت این گروه را بررسی کرده است.

این اقدام غیرمعمول نیست زیرا امارات متحده عربی که پس از عربستان سعودی و عراق، سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، همواره از درگیری عمومی اجتناب کرده و ترجیح داده اختلافات را پشت درهای بسته و بدون سر و صدا حل کند. معلوم نیست هشدار در مورد خروج احتمالی از اوپک، برای گرفتن امتیاز در مذاکرات پیرامون سطح تولید داده شده با عربستان سعودی و روسیه یا به منزله یک بحث واقعی است. هر گونه تصمیم برای خروج از اوپک به موافقت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نیاز دارد.

همچنین بخوانید

تنش میان ریاض و ابوظبی از اواخر تابستان که امارات متحده عربی تولید نفتش را به سطح بالاتر از سهمیه تولید اوپک پلاس افزایش داد، شکل گرفت و باعث هشدار شدید از سوی همسایه اش شد. با کاهش درآمدهای نفتی امارات متحده عربی و آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد سیاستگذاران اماراتی از تقسیم سهمیه کاهش تولید نفت به شدت عصبانی هستند و آن را ناعادلانه می دانند.

این تنش در شرایط حساسی برای اوپک پلاس روی داده است. این گروه با توافق کاهش تولید تاریخی که اوایل امسال تصویب کرد، به جبران افت شدید تقاضا و تقویت قیمتهای نفت پرداخت. هر گونه شکاف در این گروه به خصوص اگر از سوی تولیدکننده بزرگی نظیر امارات متحده عربی باشد، بازار شکننده نفت را متلاطم خواهد کرد.

اوپک پلاس تا دو هفته دیگر درباره سیاست تولید سال آینده و افزایش یا به تاخیر انداختن افزایش تولید تصمیم می گیرد. ریاض و مسکو تاکنون اعلام کرده اند که آماده اند افزایش تولید را به تاخیر بیاندازند زیرا موج دوم شیوع ویروس کرونا تقاضا برای انرژی را ضعیف کرده است.

پیش از این انرژی اینتلیجنس گزارش کرده بود امارات متحده عربی محاسن و معایب عضویت در این گروه را سبک و سنگین کرده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در نشست روز سه شنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس خواستار آن شد که پیش از بررسی تغییر یا تمدید محدودیت عرضه فعلی، همه اعضا به تعهداتی که تحت توافق کاهش تولید داشته اند به طور کامل عمل کنند.

 اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده اما طبق توافق آوریل، قرار است از ژانویه تولیدش را به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

تولید روزانه نفت امارات متحده عربی طبق سهمیه اوپک پلاس، ۲.۹ میلیون بشکه تا پایان سال ۲۰۲۰ است و اگر تسهیل محدودیت عرضه این گروه تصویب شود، تولیدش به ۲.۷۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. این کشور در مارس ۳.۴ میلیون بشکه تولید روزانه داشت و ظرفیت رساندن تولید روزانه به چهار میلیون بشکه را دارد.

پیش از دیدارهای رسمی اوپک، اختلافات دقیقه آخری وجود داشته و این اختلاف هم ممکن است پیش از نشست ۱۰ آذر برطرف شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر انرژی امارات متحده عربی در تلاش برای ملایم کردن مواضع کشورش در قبال اوپک، اظهار کرد: امارات متحده عربی یک عضو متعهد بوده است اما درباره این که آیا دولت آینده اش در این گروه را مورد ارزیابی قرار می دهد، حرفی نزد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا