انرژی

مبارزه عربستان و روسیه برای برتری در بزرگترین بازار نفت جهان

عربستان سعودی و روسیه در رقابت فشرده ای برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده نفت چین در سال ۲۰۲۰ هستند و هر دو کشور با وجود شیوع ویروس کرونا و محدود شدن تقاضای جهانی برای نفت، صادراتشان به این غول آسیایی را افزایش داده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمارهای شرکتهای رفینیتیو، ورتکسا و کپلر نشان می دهد عربستان سعودی که سال میلادی گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود، از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۰ بین ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت به این کشور فروخته است. کاهش قیمت فروش نفت در ماه جاری هم صادرات عربستان سعودی را افزایش داد.

این کشور در حال رسیدن به روسیه است که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است و عراق با صادرات حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز، در رتبه سوم قرار دارد.

همچنین بخوانید

صنعت نفت امسال که شیوع ویروس کرونا به فعالیت اقتصادی و صنعت گردشگری لطمه زد، آسیب شدیدی متحمل شد. چین یکی از معدود کشورهایی است که خرید نفت در سال ۲۰۲۰ را افزایش داده است و خریداران چینی از ارزانی بی سابقه قیمتها در سال میلادی جاری نهایت استفاده را بردند.

سرنا هوانگ، تحلیلگر شرکت ورتسکا در این باره گفت: به نظر می رسد روسیه عربستان سعودی را کنار زده و امسال جایگاه برترین صادرکننده نفت به چین را کسب می کند. این یک رقابت شانه به شانه است و باید دید چه کسی برنده نهایی می شود.

انتظار می رود حجم نفتی که در نوامبر از عربستان سعودی به چین می رسد بین ۲.۱۳ تا ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز باشد در حالی که این رقم در ماه مه ۲.۱ تا ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز بود و تقریبا دو برابر حجم صادرات اکتبر محسوب می شود.

به گفته معامله گران، افزایش حجم فروش در پی کاهش چشمگیر قیمتها از سوی شرکت آرامکوی سعودی برای مشتریان آسیایی در اکتبر بوده است. تحویل محموله ها به مقصد حدود یک ماه زمان می برد.

در مقابل، نفت روسیه که ماه میلادی جاری به چین می رسد، ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز در اکتبر خواهد بود.

عمده نفت عربستان سعودی که در نوامبر به چین می رسد از طریق بنادر شهرهای کوانژو، شانجیانگ، ژوشان و نینگبو وارد می شود.

بر اساس گزارش رویترز، در میان سه صادرکننده بزرگ، صادرات نفت عراق به چین در سال ۲۰۲۰ بزرگترین افزایش را داشته و نفت این کشور به مخازن تجاری بورس انرژی بین المللی شانگهای تحویل داده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا