انرژی

استقراض بی حساب و کتاب تولیدکنندگان نفت خاورمیانه

تولیدکنندگان نفت عربی منطقه خلیج فارس امسال به دلیل پاندمی ویروس کرونا که باعث سقوط تقاضا و قیمتها شده است، میلیاردها دلار درآمد نفتی را از دست داده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از آنجا که نفت سهم بزرگی در درآمدهای دولتی اقتصادهای وابسته به نفت دارد، کسری بودجه دولتهای این منطقه افزایش پیدا کرده است. صادرکنندگان نفت خاورمیانه اوایل امسال به بالا بردن مالیاتها و کاهش هزینه اقدام کردند اما این اقدامات برای مقابله با کمبودهای مالی کافی نبودند.  

این تولیدکنندگان بزرگ نفت در مرحله بعد به افزایش بدهی از طریق صدور اوراق قرضه دولتی و شرکتی اقدام کردند. انتشار اوراق قرضه در این منطقه به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و از رکورد قبلی اوراق قرضه منتشره در سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

این کشورهای نفتی به مدد نرخهای بهره اندک و تقاضای بالای سرمایه گذاران، روی استقراض برای پر کردن شکاف رو به افزایش در ترازنامه هایشان حساب می کنند زیرا قیمت نفت بسیار پایینتر از سطح قیمت مورد نیاز آنها مانده است.

مراجعه دوباره آرامکوی سعودی به استقراض بین المللی

یکی از جدیدترین منتشرکنندگان اوراق قرضه، آرامکوی سعودی بوده که بزرگترین شرکت نفتی جهان است و هفته گذشته حداکثر هشت میلیارد دلار اوراق قرضه صادر کرد.

آرامکو برای دومین بار در دو سال گذشته به بازار اوراق قرضه بین المللی مراجعه کرد. این شرکت سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرده بود که برای آن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا سفارش دریافت کرده بود.

در واقع آرامکو ترجیح می دهد به جای کاهش سود سهام ۷۵ میلیارد دلاری سالانه که وعده داده به سهامدارانش پرداخت می کند، استقراض کند. سهامدار بزرگ این شرکت دولت عربستان سعودی با سهم ۹۸ درصدی است.

با این حال تحلیلگران هشدار داده اند که اگر قیمت نفت تا چند سال دیگر در محدوده ۴۰ دلار بماند، سود سهامی که آرامکو پرداخت می کند برای جبران کسری بودجه رو به افزایش عربستان سعودی کافی نخواهد بود. بودجه عربستان سعودی تا حدودی زیادی به حق امتیاز، مالیاتها و البته سود سهام پرداختی از سوی آرامکوی سعودی متکی است.

آرامکو تنها استقراض کننده نیست

استقراض اخیر آرامکو جدیدترین مورد استقراض دولتی و شرکتی امسال در خاورمیانه بوده است. ابوظبی که نیمی از ذخایر نفت امارات متحده عربی را در اختیار دارد، در سپتامبر پنج میلیارد دلار اوراق قرضه صادر کرد که موعد سررسید یک بخش از آن ۵۰ سال دیگر است که طولانی ترین مدت برای اوراق قرضه منتشره از سوی یک استقراض کننده دولتی در شورای همکاری خلیج فارس به شمار می رود. انتشار اوراق قرضه ابوظبی سومین دور انتشار اوراق قرضه است و این امیرنشین در بهار ۱۰ میلیارد دلار استقراض کرده بود.

دوبی در سپتامبر دو میلیارد دلار اوراق قرضه صادر کرد که نخستین استقراضش از سال ۲۰۱۴ بود.

انتشار اوراق قرضه دولتی در اوایل آوریل از سوی قطر آغاز شد که ۱۰ میلیارد دلار با موعد سررسید پنج ساله، ۱۰ ساله و ۳۰ ساله منتشر کرد. عمان و بحرین که اوضاع مالی دشوارتری در مقایسه با تولیدکنندگان نفت بزرگتر منطقه دارند هم امسال به بازارهای اوراق قرضه متوسل شده اند.

استقراض چقدر پایدار است؟

در حال حاضر به نظر می رسد استقراض برای تولیدکنندگان نفت خاورمیانه بهترین راه برای خروج از بحران است و به آنها اجازه می دهد بخشی از کمبود مالی خود را بدون تشدید تدابیر ریاضتی دشوار جبران کنند.

با این حال این اقتصادهای نفتی دیر یا زود دوباره در وضعیت مشابهی گرفتار می شوند و دوباره به قیمت بالاتر نفت امید می بندند تا به تحکیم فاینانس و رتبه اعتباری آنها کمک کند و بتوانند بدهی شان را فاینانس مجدد کرده یا اوراق قرضه جدید منتشر کنند.

افزایش بار بدهی همه اصلاحات کاهش وابستگی به نفت در این منطقه را به تاخیر خواهد انداخت.

کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه صرفنظر از طرحها، وعده ها و اولویتها برای تقویت اقتصاد غیرنفتی و کاهش وابستگی به ماهیت پرنوسان نفت، همچنان به درآمدهای نفتی و قیمت نفت در آینده وابسته خواهند ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تولیدکنندگان نفتی عربی همچنان بر این باورند که نسبت به تولیدکنندگان شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان پرهزینه، بقای آنها طولانیتر خواهد بود و بر اساس همین باور، اکنون استقراض می کنند و بعدا به بدهیها و اصلاحات فکر خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا