امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پرداخت ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی به واردکنندگان آفت کش‌های کشاورز

یک مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واجد شرایط و پیگیر برای تدارک و واردات سموم کشاورزی، طی امسال ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده اند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر کل دفتر افت کش‌های این سازمان با بیان اینکه شرکت‌های واجد شرایط و پی گیر برای تدارک و واردات سموم کشاورزی طی امسال ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده اند، گفت: تا کنون ۱۵۰ میلیون دلار برای تدارک بهینه و هدفمند افت کش‌ها در راستای کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و جلوگیری از تهدیدات امنیت غذایی تخصیص یافته و ۸۰ میلیون دلار آن به شرکت‌هایی که پیگیری مناسبی داشتند، پرداخت شده است.

سعیده نوربخش افزود: با هماهنگی‌های این سازمان و بانک عامل حوزه کشاورزی تصویب و مقرر شده مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال که قابل افزایش به ۶ هزار میلیارد ریال نیز است برای تأمین نقدینگی شرکت‌های تأمین کننده سموم کشاورزی اختصاص یابد.

وی پیگیری و مساعدت مسئولان گمرک به منظور ترخیص افت کش‌های رسوبی، پیگیری برای افزایش مدت اعتبار تخصیص ارز و عملیاتی شدن آن و پیگیری موافقت برای تأمین افت کش‌های به صورت اعتباری را از جمله اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور در حوزه تأمین و تدارک این نهاده کشاورزی عنوان کرد.

نور بخش در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن واردکننده گان سم و کود ایران مبنی بر کم توجهی به بخش خصوصی در تأمین سموم کشاورزی گفت: از سوی این انجمن، شفاف سازی و ارائه آمار میزان افت کش‌های مانده از سال ۹۸ صورت نگرفته است.

مدیر کل دفتر افت کش‌های سازمان حفظ نباتات در عین حال از رئیس این انجمن به دلیل عدم پاسخگویی به مکاتبات این سازمان و عدم پایبندی به مصوبات و صورت جلسات مشترک و عدم اطلاع رسانی در مورد تسهیلات فراهم شده از سوی سازمان حفظ نباتات برای شرکت‌های تحت پوشش انتقاد کرد. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده و از طرف دیگر در شرایط حاد جنگ اقتصادی تحریم‌های ظالمانه قرار داریم، از این رو، سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی، تهدید امنیت غذایی و احیاناً تبعات اجتماعی، بدون توجه به شانتاژها وحاشیه سازی ها، به هر طرق ممکن (بخش دولتی و غیردولتی) نسبت به تأمین آفت کش‌ها اقدام خواهد کرد و مصلحت بخش کشاورزی و جامعه بهره برداران را فدای سودجویی اندک افرادی نخواهد کرد.

نور بخش در عین حال به کشاورزان اطمینان داد که با حمایت‌های دولت و مقام عالی وزارت، مشکلی در تأمین آفت کش‌ها ایجاد نخواهد شد.

وی موجودی کنونی آفت کش‌ها در کشور را بیش از ۲۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: این رقم شامل ۹۶۰۰ تن علف کش، ۱۰۵۰۰ تن حشره کش و ۵۰۰۰ تن قارچ کش است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا