انرژی

صعود هفتگی نفت به امید واکسن کرونا

معاملات نفت تحت تاثیر آزمایشهای موفقیت آمیز واکسن کووید ۱۹، روز جمعه در قیمت بالاتری بسته شدند و برای سومین هفته متوالی به رشد هفتگی دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۶ سنت معادل ۱.۷ افزایش یافت و در ۴۴ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۵۲ سنت معادل ۱.۲ افزایش یافت و در ۴۲ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات تحویل دسامبر که روز جمعه منقضی شد، ۴۱ سنت معادل یک درصد افزایش یافت و در ۴۲ دلار و ۱۵ سنت بسته شد.

هر دو شاخص حدود پنج درصد رشد هفتگی به ثبت رساندند.

همچنین بخوانید

چشم انداز ساخت واکسنهای کووید ۱۹ موفق، بهای معاملات بازارهای نفت را در هفته گذشته تقویت کرد. شرکت فایزر روز جمعه اعلام کرد از رگولاتورهای سلامت آمریکا برای موافقت با استفاده اضطراری از این واکسن درخواست خواهد کرد. تقاضا برای اجازه استفاده از این واکسن، گام مهمی در فراهم کردن ایمنی در برابر ویروس کرونای جدید است.

بیورنار تونهاگن، مدیر بازارهای نفت شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در این باره گفت: با وجود این حقیقت که مدتی طول خواهد کشید تا واکسن در سطح جهانی توزیع و استفاده شود و در طول این مدت تقاضا برای نفت ضعیف خواهد ماند اما اخبار مثبت روزانه از پیشرفت ساخت واکسن منتشر می شوند.

عامل دیگری که فضای مثبتی در بازارهای نفت ایجاد کرده است، انتظارات برای تداوم محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس و به تاخیر افتادن برنامه افزایش تولید این گروه است.

وزیران نفت گروه اوپک پلاس روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر درباره گزینه تاخیر سه ماهه افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تصمیم می گیرند. قرار بود این افزایش از ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا شود.

با این حال گروه نماینده تولیدکنندگان نفت روسیه اعلام کرده است شرکتهای نفتی قصد دارند امسال با وجود توافق، نفت بیشتری تولید کنند زیرا در مدیریت تولید میادین جدید محدودیت دارند.

همچنین پس از این که میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا با ازسرگیری مذاکرات مربوط به بسته کمک مالی کرونایی کمک کرد، قیمتهای نفت پشتیبانی شدند. با این حال نگرانی نسبت به مازاد عرضه در پی افزایش تولید نفت لیبی به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز و رشد موارد ابتلا به ویروس کرونا، روند صعود قیمتها را محدود کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکتهای آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در ۱۰ هفته اخیر شمار دکلهای حفاری نفت و گاز را کاهش دادند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز که معیاری برای سنجش تولید آتی است، با دو حلقه کاهش، به ۳۱۰ حلقه رسید. دکلهای حفاری نفت به تنهایی پنج حلقه کاهش داشتند و به ۲۳۱ حلقه رسیدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا