امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اختلاف قیمت، کولبران را برای قاچاق دام وسوسه می کند

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:اختلاف قیمت دام، باعث ایجاد وسوسه برای قاچاق می شود چرا که قیمت دام در کشور ما ۲ میلیون تومان است و آن سوی مرزها ۸ تا ۹ میلیون تومان پول بابت آن می دهند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اصغر ملکی افزود: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه بسته به کیفیت ۱۰۵ تا ۱۰۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر تعطیلات پیش رو بر بازار گوشت گفت: تاکنون تعطیلی برای کار ما پیش بینی نشده و از آنجا که ارزاق راهبردی، از جمله کالاهای اولویت دار خانوار هستند، ماشین‌های توزیع اجازه تردد در این ایام را دارند.

ملکی ادامه داد: متأسفانه ستاد ملی مقابله با کرونا مسائل را یک باره اعلام نمی‌کند و ممکن است محدودیت‌های ساعتی برای شغل ما در نظر بگیرد، اما به طور کلی از آنجایی که ایام پایانی ماه، بازار رونق چندانی ندارد، باید منتظر ماند و دید که در ابتدای ماه، ثبات بازار چقدر خود را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه آیا کاهش قدرت خرید خانوار در تعطیلات پیش رو به سبب تعطیلی صنوف بر بازار تأثیر گذار است، گفت: هم اکنون بازار رمقی ندارد و بنا بر تجربه سنوات گذشته، ۴ تا ۵ روز نخست ماه به سبب واریز حقوق‌ها، تقاضای نسبی را در بازار شاهد هستیم که مجدد ضعیف می‌شود.

وی افزود: در ابتدای آبان شتاب خانوار در خرید گوشت بازار را دچار چالش کرد، به همین دلیل به خانوارها توصیه می‌شود که شتابزده عمل نکنند چرا که این مسئله موجب شده دامدار از طریق فضای مجازی و مطلع شدن از شرایط بازار، نرخ‌های دلخواه را اعمال کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، گفت: بنا بر اذعان رئیس سازمان دامپزشکی، دام به میزان کافی وجود دارد و پشتیبانی امور دام بارها متذکر شده که ذخایر گوشت مناسب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت دام بسته به کیفیت ۱ تا ۲ هزار تومان پایین‌تر و بالاتر از این رقم هم عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: بنا بر آمار تا حدی زیادی مرزبانان و مسئولان مربوط با این موضوع برخورد کرده‌اند، اما به سبب گستردگی مرزنشینی، در برخی نقاط گاهاً اختلاف چند برابری قیمت دام، کولبران را وسوسه می‌کند که ۱ تا ۳ رأس دام را با خود ببرند چرا که قیمت کنونی هر دام در کشور ما ۲ میلیون تومان است و آن سوی مرزها ۸ تا ۹ میلیون تومان پول بابت دام‌های ایرانی می‌دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا