كشاورزی و دامپروری

آمادگی سپاه و بسیج برای نظارت بر توزیع کالاهای بخش کشاورزی و مواد غذایی

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امکان حضور نمایندگان سپاه و بسیج در کنار ارگان های نظارتی و مراجع کنترل قیمت ها در وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها وجود دارد و این پیشنهاد به دستگاه های مربوطه ارائه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیمان فلسفی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری اظهار کرد: بیشترین مشکلات و اتفاقات ناگوار در حوزه کشاورزی را باید در بخش نهادهای آن جستجو کرد؛ در توزیع آنها مشکلاتی از قبیل پنهان کاری و اختفا صورت می‌گیرد.

وی افزود: نظارت بر توزیع و عرضه و تقاضا در بخش کشاورزی از دیگر مواردی است که در بخش کشاورزی باید به آن توجه بیشتر شود که مرکز‌مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی آمادگی این نظارت‌ها را دارد.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۵۲ هزار نفر عضو بسیج وزارت جهاد کشاورزی هستند که شامل حدود ۷۰ درصد کارکنان وزارت جهاد کشاورزی می شوند که با کمک آنها  می توانیم فعالیت‌های نظارتی و آموزشی خود را در بخش کشاورزی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: این نیروها افراد قابل اعتمادی هستند که بر اساس گزارشات آنها می‌توان با تخلفاتی مانند احتکار و گران فروشی در بخش کشاورزی، توزیع موادی غذایی و نهاده های تولید مقابله کرد؛ این پیشنهادات اکنون به دستگاه های دولتی مربوطه ارائه شده است.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

فلسفی تاکید کرد که امکان حضور نمایندگان سپاه و بسیج و ارگان های نظارتی و مراجع کنترل قیمت ها در وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی(دفتر تنظیم بازار) و سایر سازمان‌ها وجود دارد؛ همچنین آنها می‌توانند در گمرکات کشور در جهت تسهیل در امور واردات مواد خوراکی حضور یابند.

 وی با بیان اینکه  میتوان نظارت دقیق برای حذف دلالان در عرضه مستقیم کالا داشته باشیم گفت: معرفی فروشگاه های منصف و الگو در سطح استان‌های کشور و شهرستان‌ها و ایجاد فروشگاه توزیع مستقیم محصولات کشاورزی در این خصوص راهگشا است.

وی یادآور شد که ایجاد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی و کوتاه نمودن دست دلالان و واسطه ها از جمله مواردی است که می تواند به عرضه مستقیم کالا و کاهش واسطه گری کمک کنند.

وی گفت: بر اساس بررسی های به عمل آورده توسط کارشناسان مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقا دانش در این بخش،  ایجاد زنجیره‌های تولید به‌خصوص در بخش گوشت قرمز و سفید ضروری است؛ استفاده از روش های نوین به منظور مصرف بهینه آب کود و سم و سایر نهادها نیز الزامی است.

معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی گفت: کود مال کردن بذور از دیگر اقداماتی است که در راستای جبران کاهش مصرف کودهای شیمیایی باید انجام شود، این کاربه تقویت ریشه غلات می انجامد که جذب آب و مواد غذایی را بیشتر می‌کند و در شرایط تنش محیطی نیز مقاومت ایجاد می کند.

  وی یادآور شد: محلول پاشی نیز از دیگر اقداماتی که می تواند در دستور کار قرار گیرد تا کمبود ناشی از کودهای ازتی را جبران کند؛ به دلیل گرانی کودهای فسفره خصوصاً سوپرفسفات تریبل و دی آمونیوم فسفات محلول پاشی می‌تواند راهکاری مناسب باشد.

فلسفی گفت: در ارتباط با مشکلات تامین نهاده ها می‌توان به صادر کنندگان اجازه داد که در برابر تهاتر کالاهای صادراتی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را وارد کنند؛ تأمین نهاده‌های تولید کشاورزی و دامی با ارز دولتی و تحویل مستقیم آن به تولید کننده در این شرایط امری ضروری است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا